5 علت که باعث می گردد نتوانید سرعت دویدن تان را زیاد کنید

به گزارش دَبی بلاگ، آیا حتی زمانی که به سختی در حال کوشش برای دویدن هستید احساس می کنید که در حال در جا زدن هستید؟ بسیاری از دوندگان این احساس را دارند بنابراین شما تنها نیستید. زیرا در صورتی که دویدن را دوست داشته باشید این احتمال وجود دارد که بخواهید سرعت دویدن تان را بیشتر کنید. این مساله طبیعی است که بخواهید رکورد مسابقه قبلی خود را بشکنید یا یک رکورد شخصی ثبت کنید. گذشته از همه این موارد همه افراد دوست دارند سریع تر بدوند.

5 علت که باعث می گردد نتوانید سرعت دویدن تان را زیاد کنید

اما حتی اگر در مسابقه شرکت ننموده باشید، اهل رقابت نباشید و فقط برای تفریح و تناسب اندام بدوید باز هم دوست دارید سریع تر بدوید. زیرا این موضوع در ذات و طبیعت انسان است.

هنوز کشف فرمول سریع تر دویدن ساده نیست. اما هیچ برنامه ورزشی تضمین شده ای وجود ندارد که باعث گردد در عرض یک مدت زمان تعیین مانند 6 هفته سریع تر بدوید. البته ممکن است چنین برنامه ای وجود داشته باشد اما الزاما کارایی ندارد.

چرا سریع تر دویدن سخت است؟

عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند روی میزان سرعت دویدن فرد تاثی بگذارند. در ادامه سه عامل را معرفی نموده ایم:

  • ژنتیک
  • کوشش
  • برنامه دویدن

فرد کنترلی بر عامل اول یعنی ژنتیک ندارد. قطعا شما می توانید مهارت های فیزیکی ای که با آن ها متولد شده اید را به حداکثر برسانید و حتی آهسته ترین دونده هم می تواند با آموزش مناسب سریع تر بدود. عامل دوم یعنی کوشش فرد به صورت کامل قابل کنترل است اما در صورتی که کوشش تنها چیزی است که بر آن تکیه دارید تغییر چندانی در سرعت دویدن خود مشاهده نخواهید کرد. به ویژه که کوشش بیش از حد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

عامل سوم یعنی برنامه دویدن چیزی است که می تواند واقعا در عملکرد دویدن شما تفاوت ایجاد کند. برنامه های خوبی برای دویدن وجود دارند که هم می توانند خوب و هم بد باشند. نکته کلیدی پیدا کردن برنامه ای است که با زمانبندیتان و سطح توانایی فعلیتان متناسب باشد و بتوانید آن را با احتیاجهایتان مطابقت دهید. اما در صورتی که این 5 اشتباه را مرتکب شوید حتی برترین برنامه هم پتانسیل شکست را دارد.

1. دویدن بیش از حد

در صورتی که کمی دویدن خوب است، دویدن زیاد بهتر است، آیا این موضوع درست است؟ خیر کاملا اشتباه است. هنگامی که در ابتدا آغاز به دویدن می کنید با دویدن بیشتر به علت اینکه بدنتان به فعالیت نو عادت می نماید پیشرفت مشاهده می کنید. اما به مرور زمان دویدن بیش از حد، فرقی نمی نماید روزهای زیادی در هفته یا مسافت بسیار زیاد یا هر دو نه تنها منجر به موفقیت نمی گردد بلکه باعث فرسودگی می گردد. بنابراین باید برنامه ای داشته باشید که برای سطح تناسب اندام و اهداف شما متناسب باشد و آن را دنبال کنید.

با تبدیل شدنتان به یک دونده پیشرفته تر برای ارتقای بیشتر احتیاج به دویدن بیشتر خواهید داشت. اما این موضوع با زور اتفاق نمی افتد و رسیدن به سرعت به زمان احتیاج دارد. اطمینان حاصل کنید که به بدنتان گوش می دهید این موضوع به ویژه در روزهایی که استراحت بهتر از فشار آوردن است اهمیت دارد.

2. دویدن خیلی کم

از سوی دیگر در صورتی که به میزان کافی ندوید دونده سریعی نخواهید شد. هیچ عدد جادویی ای برای تعداد روزهایی که باید بدوید وجود ندارد اما دویدن بیش از 5 روز به احتمال زیاد باعث آسیب دیدگیتان می گردد. بعلاوه دویدن کمتر از سه روز در هفته هم زمان کافی را به پاهایتان برای پیشرفت کردن نمی دهد (مگر اینکه میزان زیادی ورزش های هوازی دیگر انجام دهید).

برنامه های دویدن بسیاری وجود دارند که در صورتی که آن ها را دنبال کنید شما را به مسیر مناسب راهنمایی می نمایند. اما از اندکی تغییر آن ها نترسید زیرا متوجه خواهید شد چه چیزی برایتان مفید است و چه چیزی مفید نیست.

3. دویدن خیلی سریع

در صورتی که می خواهید خیلی سریع بدوید باید سریع دویدن را یاد بگیرید. اما مانند بسیاری از چیزها در زندگی، میزان بسیار زیاد از یک چیز خوب منجر به کاهش بازده می گردد. این قضیه درباره دویدن هم صادق است. دو سرعتی در هر برنامه دو جای خود را دارد اما باید به میزان و میانه باشد. در صورتی که در هر بار دویدن، دو سرعتی انجام دهید به سرعت خود را روی زمین خواهید انداخت. استراتژی دوی سرعتی را یاد بگیرید و بیشتر زمان دویدن خود را صرف دویدن با شدت کم کنید. در این صورت به خودتان اجازه خواهید داد بیشتر و موثرتر بدوید.

4. دویدن ناپیوسته

دویدن مداوم ممکن است به تنهایی مهم ترین عامل در بین همه عوامل باشد. پیوستگی به این معنا نیست که به خودتان سخت بگیرید و حتی در زمان آسیب دیدگی و هر روز بدوید و رویدادهای خانوادگی را از دست بدهید. بعلاوه به این معنا نیست که باید یک تعداد روز تعیین را هفته به هفته و ماه به ماه بدوید. اما در صورتی که در پی پیشرفت هستید باید به دویدن ادامه دهید و در این مسیر گاهی باید حتی زمانی که زمان، انرژی و حوصله ندارید هم بدوید. تنها راه سرعت بخشیدن به دویدن این است که به صورت منظم بدوید.

5. دویدن به صورت تصادفی و نامنظم

یکی از برترین تمرینات دویدن که می توانید انجام دهید فارتلک است. فارتلک عبارتی برای دویدن در فواصل مختلف مانند سریع دویدن تا علامت خیابان بعدی یا دویدن از یک درخت تا درخت دیگر است. این شدت های تصادفی از سرعت می توانند بسیار موثر باشند و تمرین را مجذوب کننده تر نمایند. اما انجام بیش از حد تصادفی برنامه دویدن نتایجی که می خواهید را به دست نمی دهد. در صورتی که از تنوع بسیار زیاد استفاده می کنید هیچگاه سرعت یا استقامت را به دست نخواهید آورد. به صورت ایدئال آرام و استراتژیک مسافت و سرعت خود را افزایش داده و در صورتی که آن را ادامه دهید سرعتتان افزایش می یابد.

دویدن یکی از برترین فعالیت ها برای تمام سنین است و یکی از برترین ورزش ها محسوب می گردد. این ورزش نسبتا مقرون به صرفه است و تنها به یک جفت کفش مناسب دویدن خوب احتیاج دارد. بعلاوه می تواند از نظر اجتماعی هم بسیار لذت بخش باشد زیرا می توانید با یک گروه به دویدن بپردازید یا در مسابقه شرکت کنید.

بنابراین در صورتی که می خواهید سرعت دویدن خود را برای مسابقه یا برای لذت خود افزایش دهید یک برنامه خیلی خوب برای دویدن پیدا نموده، به آن پایبند باشید و در نتیجه خواهید دید که در مدت زمان کوتاهی سریع تر از قبل می دوید.

منبع: LifeHack

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 فروردین 1402 بروزرسانی: 24 فروردین 1402 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 29847

به "5 علت که باعث می گردد نتوانید سرعت دویدن تان را زیاد کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت که باعث می گردد نتوانید سرعت دویدن تان را زیاد کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید