گردشگری پرنده نگری؛ صنعتی نوپا در استان کرمانشاه

به گزارش دَبی بلاگ، پرنده نگری از شاخه های پرطرفدار صنعت گردشگری طبیعت (اکوتوریسم) بوده و در کرمانشاه که یکی از غنی ترین استان های کشور به لحاظ زیست انواع پرندگان است، به عنوان صنعتی نوپا محسوب می گردد.

گردشگری پرنده نگری؛ صنعتی نوپا در استان کرمانشاه

ایرنا: پرنده نگری شاخه ای از بوم گردی یا اکوتوریسم و از محبوب ترین انواع گردشگری با هدف خاص محسوب می گردد که علاقه مندان زیادی در کشورهای مختلف جهان دارد به طوری که تنها در کشور انگلیس بیش از 300 هزار پرنده نگر حرفه ای وجود دارد.

برخلاف دیگر شاخه های طبیعت گردی مانند کوهنوردی، افرادی با توانایی های کمتر فیزیکی و بدنی نیز می توانند به سادگی در برنامه های پرنده نگری شرکت نموده و جریان زندگی در طبیعت را از نزدیک لمس نمایند.

با رسیدن موسم پاییز و وزیدن خنکای روح بخش مهرماه، زیبایی و رنگارنگی پرهای یک سهره طلایی کرمانشاهی یا زیبایی آواز یک توکا در استان غنی کرمانشاه می تواند هر بیننده یا مخاطب ای را تحت تاثیر قرار دهد.

کرمانشاه می تواند مقصد مهم گردشگری پرنده نگری کشور گردد

کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کنگاور در این راستا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: یکی از انواع گردشگری های رایج در جهان امروز، گردشگری پرنده نگری است.

محمدجواد عظیمی اضافه کرد: دوستداران طبیعت و حیات وحش در این نوع از گردشگری به محل های زندگی پرندگان بومی و یا ایستگاههای پرندگان مهاجر در بهار و پاییز می روند، از آنها بازدید و لحظات زیبایی را ثبت و ضبط می نمایند.

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: استان کرمانشاه با داشتن تالاب ها، رودخانه ها، سراب ها و زیستگاه های طبیعی متنوع مکان زیست نزدیک به 250 گونه پرنده بومی و مهاجر است.

او توضیح داد: تنوع پرندگان شکاری در این استان تماشایی است و انواع بوف، عقاب قهوه ای و سیاه، قرقی، شاهین، باز و شاه باز زندگی می نمایند که در چرخه طبیعت وجود آنها بسیار مفید و ارزشمند است.

این دانش آموخته دانشگاه تهران در ادامه گفت: یکی از زیباترین پرندگان مهاجر که در تابستان ها در باغ های کنگاور مشاهده می گردد، پری شاهرخ نام دارد که پرنده ای میوه خوار است و به رنگ های سبز و طلایی می باشد.

عظیمی گفت: می توان این صنعت گردشگری مغفول و نوپا در استان کرمانشاه را با معرفی مناسب در فضای مجازی، تهیه فیلم های کوتاه، مستند، دفترک، کارت پستال و… به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری پرنده نگری در ایران بدل کرد.

وی در سرانجام یادآور شد: آرامش و لذت پرنده نگری به حدی است که بسیاری از روانشناسان آن را راه حلی برای آرامش فکری و تقویت روحیه افراد می دانند؛ توریست پرنده نگر نسبت به بقیه گردشگران به زیرساخت های گردشگری چندان اهمیت نمی دهد و آنان بیشتر اوقات خود را در دل طبیعت می گذرانند و موضوع هتل، حمل و نقل و رستوران خیلی برایشان جذاب نیست و این از مزایای تسهیل در جذب گردشگر به استان کرمانشاه خواهد بود.

سد کبوترلانه ظرفیت فرود پرنده ها برای اسکان طولانی مدت را دارد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کنگاور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به کنگاور را از نیمه آبان ماه تا نیمه آذر گفت و گفت: بسته به شرایط آب و هوایی ممکن است زمان مهاجرت پرنده ها پس و پیش گردد.

مهرداد شهبازی اضافه کرد: بسته به شرایط آب و هوایی و نوع پرنده، این پرنده ها مدتی در سراب دهلر کنگاور ساکن می مانند، برطرف خستگی می نمایند، به راستا خود ادامه می دهند و در بعضی موارد نیز در بعضی از نقاط استان ساکن شده و بومی می شوند و به علاوه زاد و ولد و جوجه آوری هم خواهند داشت.

به گفته این مسئول، پرندگان مهاجری که از نقاط مختلف به کرمانشاه می آیند در تالاب ها، رودخانه ها، برکه ها، سدها و آبگیرهای استان ساکن می شوند.

غاز، مرغابی، حواصیل، خانواده اردک ها، کله سبزها، فلامینگوها و پرنده های کنار آبزی همچون لک لک ها از مهمترین گونه های پرنده مهاجر هستند که به استان کرمانشاه سفر می نمایند و شهبازی از آنها نام برد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کنگاور ادامه داد: تالاب هشیلان مهمترین منطقه فرود پرندگان مهاجر است که تحت نظارت محیط زیست واقع شده است و جایگاهی امن برای این پرنده ها به شمار می رود ولی در شهرستان کنگاور اصولا پرنده های کنارآبزی ممکن است در سراب دهلر ساکن شوند ولی بیشتر پرنده های مهاجر مدت کوتاهی در کنگاور استراحت و به راه خود به سمت جنوب ادامه می دهند.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی سد کبوترلانه برای ساکن شدن پرنده های مهاجر، گفت: در صورتی که سد کبوترلانه یا آناهیتا به مرحله بهره برداری برسد می تواند اسکان مناسبی به صورت طولانی مدت برای پرنده های مهاجر باشد.

او گفت: جنبه های مثبت حضور پرندگان در ایران در آن حد است که با ظرفیت سازی می توان نه تنها امکان بقا را برای بعضی گونه های در معرض خطر انقراض افزایش داد بلکه حتی از مزایای مالی پرندگان در ایجاد اشتغال، ارزآوری و توانمندسازی مالی جوامع محلی بهره برد.

وی توضیح داد: با اینکه پرنده نگری تفریحی علمی و ارزان است و احتیاج به تجهیزات گرانقیمت ندارد و با یک دوربین دوچشمی ساده قابل انجام است اما توسعه آن در کشور به صورت حرفه ای احتیاجمند زیرساخت هایی نظیر آژانس های تخصصی، تور لیدرهای متخصص پرنده شناس، آموزش های پرنده نگری و معرفی مکان های خاص پرنده نگری با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل های مربوطه در مناطق تحت مدیریت و تالابهای بین المللی می باشد.

پرنده نگری یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شاخه های اکوتوریسیم در جهانست و سهم درآمدی کلانی در صنعت بزرگ گردشگری دارد و امیدواریم در ایران که یکی از کشورهای منحصر به فرد جهان در زمینه اکوتوریسم محسوب می گردد و بخصوص استان کرمانشاه که مامنی برای پرندگان مختلف از نقاط مختلف جهان است، ظرفیت این شاخه از گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

وجود بیش از چهار هزار اثر تاریخی در کرمانشاه

وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2829

به "گردشگری پرنده نگری؛ صنعتی نوپا در استان کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری پرنده نگری؛ صنعتی نوپا در استان کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید