چرا پوست دور لبم اینقدر خشکه ؟

به گزارش دَبی بلاگ، هر چند که خشکی اطراف دهان و لب یک مشکل حاد و بسیار جدی نیست اما برای افراد آزار دهنده است، با استفاده از چند راهکار مناسب می توان برای رفع و درمان خشکی دور لب اقدام کرد.

چرا پوست دور لبم اینقدر خشکه ؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از نمناک، اگر لب ها و اطراف دهان شما هم بیش از حد خشک می گردد یا پوست آن دچار خارش می گردد، حتما حس خوبی از این قضیه ندارید. البته که خشکی اطراف دهان هرگز یک مشکل حاد یا شرایط جدی نیست اما می توانید آن را درمان کنید، کافی است که این قسمت از را تا سرانجام مطالعه کنید.

علل خشکی اطراف دهان

پوست صورت حساس است و به طور مداوم در معرض عوامل تحریک کننده محیطی قرار می گیرد. استفاده از لوازم آرایش به طور منظم عاملی برای تغییر نوع پوست می باشد و آن را حساس تر می کند. بعضی از عوامل اصلی هستند که مسئول این شرایط می باشند:

1. درماتیت پری اورال

این یک شرایط پوستی است که معمولاً در خانم های جوان اتفاق می افتد و عاملی برای ایجاد زخم و خشکی در اطراف دهان می باشد. همچنین می تواند به بینی و یا زیر چشم هم برسد. علائم دیگر این شرایط شامل موارد زیر است:

  • قرمز شدن پوست
  • جوش های ملتهب
  • زخم شدن پوست

** درماتیت پری اورال معمولاً به دلیل استفاده از کرم های موضعی حاوی استروئید اتفاق می افتد و شرایط های پوستی مثل گل سرخی هم می تواند عامل ایجاد آن باشد. زمانی که مصرف این کرم ها را متوقف کنید، این قرمزی ها اول شدید می شوند و بعد برطرف می گردند. پس از پاک کننده ها و مرطوب کننده های ملایم برای جلوگیری از حساسیت و بدتر شدن این شرایط استفاده کنید.

2. کمبود سبوم

سبوم یک روغن تولید شده توسط غدد چربی است که زیر منافذ پوست وجود دارد و یک روغن مهم و ضروری برای سلامت پوست می باشد. کمبود سبوم می تواند عاملی برای خشکی پوست باشد. پوست اطراف دهان و چشم ها نازک تر و حساس تر از قسمت های دیگر صورت هستند و در نتیجه مستعد کم آبی و حساسیت می باشند.

3. آلرژی

قرار دریافت پوست در معرض محصولات سخت آرایشی و شیمیایی به آن آسیب وارد می کند و باعث ایجاد آلرژی و خشکی پوست بر اثر آب دهان می شوند و در نتیجه پوست نمی تواند در برابر عوامل محیطی، قدرتمند عمل کند.

4. آب و هوا

آب و هوای خشک و سرد عاملی برای خشکی پوست می باشد. از آن جایی هم که پوست اطراف دهان نازک است، در نتیجه بیش از همیشه مستعد کاهش رطوبت خواهد بود.

5. قرار دریافت زیاد در معرض نور خورشید

اشعه های خورشید عاملی برای مسائل پوستی، خشکی و کم آبی پوست هستند و باعث می شوند که پوست اطراف دهان خشک شوند.

6. اگزما و پسوریازیس

یکی دیگر از شرایط ها اگزما و پسوریازیس است که عاملی برای شکنندگی پوست می باشد. پوست در طول فرآیند های مختلف آب خود را از دست می دهد. اگر رطوبت رسانی نگردد، دچار مسائل شدیدتری خواهد شد که قرمزی را در اطراف دهان و چشم ایجاد می کند.

7. لیس زدن مدام لب ها

اینکه مدام اطراف دهانتان را با زبان خیس کنید، باعث می گردد که روغنهای ضروری و رطوبت داخل آن از بین برود. پس بهتر است از بالم لب مرطوب کننده برای نرم کردن لب ها استفاده کنید، مخصوصا زمانی که آب و هوا خشک است.

درمان خشکی پوست اطراف دهان

اول از همه باید علت را تشخیص دهید. اگر خشکی دهان همراه با قرمزی شدید، التهاب و جوش و درد بود، حتما باید به متخصص پوست مراجعه کنید. احتمالاً به چیزی آلرژی دارید. راهکارهای عنوان شده در این بخش از سلامت پوست و موی نمناک به شما کمک می کند که از خشکی اطراف دهان خلاص شوید.

1. استفاده از محصولات مراقبت از پوست

مرطوب کننده هایی که پایه قلیایی دارند را استفاده کنید. از پاک کننده هایی استفاده کنید که حاوی مواد شیمیایی یا رایحه های مضر نیست. سطح قلیایی پاک کننده باید بین 4.7 تا 5.7 باشد، یعنی سطح اسیدی نسبتا ضعیفی داشته باشد.

از پاک کننده هایی که حاوی الکل، رایحه و یا رنگ های مصنوعی هستند، دوری کنید که پوست شما را حساس می کند. مرطوب کننده ها عاملی برای نرمی پوست هستند و آن را مرطوب نگه می دارند. پس نواحی اطراف دهان را به آرامی مرطوب کنید و دو بار در روز این کار را انجام دهید. مرطوب کننده ای را استفاده کنید که می تواند مسائل پوستی شما را بهبود ببخشد. به دنبال موادی مثل سرامید ها و هیالورونیک اسید باشید که در این مرطوب کننده ها به کار رفته اند.

2. استفاده از ضد آفتاب

یک یا دو قطره از ضد آفتاب می تواند از بسکمک از مسائل پوستی جلوگیری کند. از ضدآفتاب هایی استفاده کنید که معمولاً spf بالایی دارند. 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از منزل آن ها را به پوست تان بزنید و سعی کنید تا حد ممکن بین ساعت 10 صبح تا 2 ظهر بیرون نباشید زیرا خورشید در این ساعت ها، قوی ترین تابش ها را دارد.

3. انجام فرآیند لایه برداری

سلول های مرده پوست به سطح پوست می چسبند و منافذ را می بندند. سپس لایه بردادی باعث می گردد خشکی اطراف دهان از بین برود و به سلامت سلول های پوستی کمک می کند. لایه برداری را می توانید هم به صورت شیمیایی و هم به صورت فیزیکی انجام دهید.

لایه بردار های شیمیایی باعث جذب سریع تر مواد مفید می گردد. کیفیت و سلامت پوست را افزایش می دهد. لایه برداری فیزیکی هم خشکی پوست را از بین می برد. پس به دنبال لایه بردار هایی حاوی هیدروکسی اسید باشید که برای از بین بردن خشکی اطراف دهان مناسب هستند.

4. بخور صحیح و مناسب

در طول زمستان بخور و رطوبت رسانی در اطراف دهان و کل پوست صورت می تواند عاملی برای حفظ آب موجود در پوست گردد. پس از دستگاه بخور استفاده کنید تا شرایط خشکی پوست شما بهبود پیدا کند.

5. عادات سبک زندگی سالم

مصرف غذای سالم و مرطوب نگه داشتن بدن یک راه ضروری برای سلامت پوست است. از رژیم غذایی با کربوهیدرات کم، میوه و سبزیجات زیاد استفاده کنید. عادات غلط سبک زندگی مانند سیگار و مصرف الکل بدن شما را کم آب می کند و در نتیجه باید منتظر خشکی اطراف دهان باشید.

6. استفاده از بالم لب

استفاده از بالم لب یک عامل مهم برای رطوبت رسانی به پوست است. لب های شما مانند پوست نیاز به آب رسانی دارد. از یک بالم لب نرم استفاده کنید که باعث می گردد لب هایتان را مدام لیس نزنید.

راهکارهای خانگی برای درمان خشکی اطراف دهان

در مطلب درمان خانگی خشکی پوست در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک بهترین درمان های گیاهی و طبیعی را معرفی کردیم که علاوه بر تمام آنها این دو دستور را نیز میتوانید استفاده کنید.

1. عسل

عسل نه تنها خشکی را از بین می برد، بلکه از آن جلوگیری هم می کند. عسل دارای خاصیت رطوبت رسانی است که با خشکی پوست مبارزه می کند.

یک قاشق چای خوری عسل را با کمی شکر ترکیب کنید و به آرامی اطراف لب را اسکراب کنید و سلول های مرده را بردارید.

2. ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا برای از بین بردن خشکی اطراف دهان معجزه می کند و علائم آن را بهبود می بخشد .

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13852

به "چرا پوست دور لبم اینقدر خشکه ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پوست دور لبم اینقدر خشکه ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید