پیش بینی بازار سرمایه در روز آینده، تاثیر تزریق 1000 میلیارد تومان به صندوق بورس بر شاخص چیست؟

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران : شاخص کل بورس در انتها معاملات امروز یکشنبه نهم آذرماه، با رشد 36 هزار و 425 واحدی به یک میلیون و 427 هزار و 198 واحد رسید.

پیش بینی بازار سرمایه در روز آینده، تاثیر تزریق 1000 میلیارد تومان به صندوق بورس بر شاخص چیست؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین: در انتها معاملات امروز یکشنبه 9 آذرماه 99،شاخص کل بورس تهران با رشد 36 هزار و 425 واحدی به یک میلیون و 427 هزار و 198 واحد رسید.همچنین شاخص کل هم وزن نیز با رشد 9303 واحدی به 410 هزار و 834 واحد رسید.نمادهای فارس، شستا، تاپیکو، وغدیر، خودرو، پارس و پارسان بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشتند.

فردا چه خواهد شد؟

آرام بنیار، کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با خبرگزاری خبرآنلاین،در پاسخ به این سئوال که تاثیر تزریق پول به صندوق تثبیت بورس چیست؟گفت:صندوق تثبیت بازار ابزاری است برای ثبات اقتصادی و ثبات در شرایط بورس. اولین اثری که این تزریق پول خواهد داشت این است که چون آن صندوق بر اساس سیاست های توسعه و حمایتی بازار سرمایه آغاز به خرید عمدتا سهام های عظیم بورس میکند هم حجم معاملات به شدت افزایش پیدا میکند و هم این که چون با عملیات بازارگردانی دامنه قیمت تصویب میگردد، این تثبیت قیمت باعث میگردد جلوی نوسان و یا کاهش های شدید گرفته گردد. عملا این تزریق جدید هم باعث افزایش حجم معاملات در بورس میگردد و هم یک حد یقینی از قیمت کف و سقف ایجاد میکند.

وی اضافه نمود: یکی از کارکردهای صندوق تثبیت این است که دامنه مثبت و منفی یک دوره زمانی بورس را محدودتر کند که در نهایت ریسک کاهش پیدا کند.

وی گفت:پس این تقویت صندوق تثبیت بورس دو پیامد اصلی دارد. اول افزایش حجم معاملات است. دوم کاهش ریسک نوسانات قیمت و کاهش ریسک نقدشوندگی سهام است.

وی در پیش بینی شرایط شاخص در روزهای پیش رو گفت: فرایند بورس در چند روز آینده،فرایند مثبتی خواهد بود منتها این فرایند مثبت به این معنا نیست که ما انتظار رشد فزاینده داشته باشیم. رشد متعادلی اتفاق می افتد که این رشد متعادل طبیعی تر از رشدهای جهشی است.

این کارشناس ادامه داد: علت این است که بازار ثبات بیشتری دارد و نقد شوندگی بازار نیز افزایش خواهد داشت.

او گفت: بالاخره جماعتی از سرمایه گذاران که با هیجان ورود کردند متوجه شدند که ذات بورس صرفا افزایشی نیست و میتواند در مقاطعی هم کاهشی باشد.

وی به سیاست گذاران پیشنهاد داد: به عرضه های توجه نمایند چرا که عرضه اولیه خون، در حکم تزریق تازه به بورس است و باید تداوم پیدا کند.

وی ادامه داد: عرضه اولیه اصلا به معنای خروج از بازار نیست و باعث جذب سرمایه گذاران خواهد شد.

ضمناً بهتر است هرچه زودتر شرایط سودآوری شرکت ها و پوشش بودجه ایبه روال قبلی برگردد. این کار به سرمایه گذاران یاری میکند که وقتی یک شرکتی دائما دارد سودآوری بهتری میدهد حتی اگر فرایند آن هم نزولی باشد افراد نمیفروشند. این مسئله باعث رونق بورس خواهد داشت.

سوم حجم مبناها باید تغییر پیدا کند وبا حجم معاملات بیشتر قیمت باید تغییر کند.

وی به سهام داران نیز پیشنهاد داد: اگر نگاه میان مدت و بلندمدت به بورس داشته باشند و به سراغ سهام بنیادین بفرایند و 50 تا شرکت فعالتر و عظیمتر بورس را جزو فرایند خود قرار دهند در آینده هم ریسک کمتری خواهند داشت و بازده بهتری میگیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا زیانی که سهامداران در سه ماهه گذشته دیدند جبران خواهد شد و بورس سدهای قبلی را پس میگیرد یا خیر؟ شرح داد: اگر کسی قصد دارد در بورس فعال باشد با رصد سهام و خرید بیشتر سهام در قیمت های پایین تر و با نگاه میان مدت و فعال شدن در عرضههای اولیه قطعا در مجموع به سودآوری خواهد رسید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 13854

به "پیش بینی بازار سرمایه در روز آینده، تاثیر تزریق 1000 میلیارد تومان به صندوق بورس بر شاخص چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بازار سرمایه در روز آینده، تاثیر تزریق 1000 میلیارد تومان به صندوق بورس بر شاخص چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید