واکسن کرونا چقدر به تولید انبوه نزدیک است؟

به گزارش دَبی بلاگ، واکسن های ضدکرونای مبتنی بر RNA را می توان در خط مقدم گزینه های با پتانسیل تجاری سازی دانست که شرکت های مختلفی آن را توسعه داده اند برخی نیز به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده اند.

واکسن کرونا چقدر به تولید انبوه نزدیک است؟

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، گروه های مختلفی در جهان روی ساخت واکسن برای مقابله با ویروس کووید 19 کار می کنند که برخی از این تلاش ها به پیروزیت نزدیک شده اند.

شرکت گلید (Gilead) یکی از فعالان این حوزه است که با استفاده از RNA به دنبال ساخت واکسن است. این شرکت با استفاده از RNA واکسنی ساخته که در مرحله کارآزمایی بالینی است. این واکسن در ابتدا برای مقابله با ایبولا ساخته شده و روی مدل های حیوانی نیز عملکرد خوبی برای مقابله با بیماری های مرس و سارس از خود به نمایش گذاشت، ویروس هایی که از خانواده کرونا هستند. این واکسن روی 400 داوطلب مبتلا به کووید 19 در چین مورد آزمایش قرار گرفته است.

در خط مقدم ساخت واکسن، واکسن های RNA در راستا توسعه قرار دارند و سرعت کار روی این واکسن ها بسیار زیاد است. پیش از این هیچ واکسن RNA پیروز به دریافت لیسانس نشده است، اما شیوع بیماری کرونا این فرصت را در اختیار شرکت ها قرار داده است تا از این فرصت برای تسریع توسعه واکسن های RNA استفاده کنند.

در اواخر ماه فوریه سال جاری میلادی، شرکت مدرنا (Moderna) واکسن mRNA را برای مقابله با Sars-CoV-2 ساخته و به موسسه ملی سلامت برای اولین کارآزمایی بالینی داده است.

واکسن های RNA حاوی رشته های RNA پیغامبر یا mRNA هستند که معمولا درون نانوذرات لیپیدی قرار دارند. با وارد شدن این RNA ها به درون سلول ها، ساخت پروتئین مورد نظر شروع می شود.

شرکت آلمانی کیوروک (CureVac) نیز در حوزه ساخت واکسن mRNA تخصص دارد و این شرکت نیز اوایل تابستان، کارآزمایی بالینی روی واکسن ضدویروس Sars-CoV-2 را شروع خواهد کرد.

شرکت آلمانی بیوانتک (BioNTech) نیز آزمون های پیش بالینی خود را روی واکسن RNA شروع کرده است. کیوروک اولین آزمون خود را روی واکسن mRNA در سال 2008 انجام داده و سه خط تولید خود را در تیوبینگن راه اندازی کرده است. در سال 2015 نیز این شرکت آزمون هایی روی جوندگان را انجام داده است.

کیوروک اعلام کرده است که این شرکت می تواند تابستان سال جاری، ده میلیون دوز از واکسن کرونا را تولید کند. آن ها روی ده نوع مختلف از واکسن کرونا تست هایی را انجام می دهند.

در حال حاضر، شرکت ها در حال کارآزمایی بالینی هستند و قانون گذاران نیز ممکن است برای تسریع ورود واکسن به بازار مسائلی را درنظر بگیرند تا مردم زودتر بتوانند به واکسن دسترسی پیدا کنند. بنابراین، بسته به تاثیر ویروس کرونا روی فعالیت های جامعه و انعطاف پذیری قانون گذاران، زمان عرضه واکسن ضدکرونا متغییر خواهد بود.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 8791

به "واکسن کرونا چقدر به تولید انبوه نزدیک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا چقدر به تولید انبوه نزدیک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید