نظامی، مدرن ترین خیابان باکو از گذشته تا به اکنون!

به گزارش دَبی بلاگ، بهترین خرید عمرتان را در خیابان نظامی باکو انجام دهید! بر خلاف چیزی که از اسم این خیابان در اولین بار برداشت می کنید، منطقه نظامی پایتخت آذربایجان یکی از قدیمی ترین خیابان ها و همچنین یک منطقه خرید لاکچری و مجلل است. ما امروز می خواهیم به شما درباره این که این خیابان چه زمانی و اصلا برای چه به وجود آمد، چه روزگاری بر آن گذشته، چه فروشگاه ها و کالاهایی در آن وجود دارد، چه زمانی به آن بروید بهتر است و دیگر مواردی مثل معرفی هتل ها، چند رستوران و کافه و همچنین راه های دسترسی به آن را برای شما مورد آنالیز قرار دهیم. به هر حال این که در مقصدی مثل باکو بدانید که کجا می توانید همه خریدهای خود را انجام دهید، یک موفقیت بزرگ در مدیریت زمان برای شماست. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

نظامی، مدرن ترین خیابان باکو از گذشته تا به اکنون!

خیابان نظامی باکو کجاست؟

خیابان نظامی باکو (nizami street) یکی از مناطق بسیار مشهور پایتخت آذربایجان است که همه برای خرید کردن و گشت و گذار به سراغ این خیابان می روند. اگر فکر می کنید که درباره شهرت و اهمیت این خیابان برای شما غُلو می کنیم باید در جواب بگوییم که نام خیابان نظامی در کنر خیابان های معروف اروپایی و دیگر کشورهای آسیایی قرار می گیرد! شما باشید در سفرتان به جایی نمی روید که پر باشد از فروشگاه های کنندگی برندهای معتبر و بین المللی و انواع دیگر مغازه های فروش سوغات و حتی مواد غذایی را در خود داشته باشد؟ اگر هم که رستوران و هتل معروف در خودش داشته باشد که دیگر خودِ گزینه درست برای انتخاب است. به هر حال این خیابان سر تا پا نکته مثبت نیست و طبیعتا در کنار تمامی خدمات خوبش، نسبت به دیگر مناطق هزینه بیشتری را طلب می نماید اما در کنار تمام این ها باید بگوییم که؛ هزینه ای که پرداخت می کنید، ارزشش را در نهایت برای شما دارد!

تاریخچه خیابانی که از اول با باکو همراه شد!

اسم این خیابان از نام شاعر شهیر ایرانی، نظامی گنجوی گرفته شده و اصلا هم کاری به نظام و ارتش ندارد. به هر حال تنها شباهت این 2 واژه به هم می تواند باعث گردد که شما بار اولی که نام این خیابان را می شنوید ذهنتان به سمت ارتش و نظام برود! در سال 1859 میلادی، در شهری که امروزه آن را به عنوان باکو می شناسیم، چنان زلزله ای رخ داد که به خاطرش مناطق بسیاری خراب شد. زمانی که زمامداران وقت این منطقه تصمیم بر ساخت و ساز مجدد این مناطق خراب شده گرفتند، تصمیم بر آن شد که منطقه ای به نام شامخای را که آن هم آسیب دیده بود را به یک شهر بزرگ تبدیل کنند و آن را منطقه بندی کنند. با ایده های شهرسازی که در آن سال ها برای ساخت این شهر و مطابق با علم و دانش آن موقع بود، در کنار مناطق مختلفی که در باکو به وجود آمد؛ منطقه ای به نام ترگوایا (Torgovaya) نیز ساخته شد. حدود این خیابان از غرب تا شرق یعنی از قسمت کوهستانی شهر و منطقه عبدالله مصطفی گرفته تا سازه ای که برای یادبود شاه اسماعیل اول صفوی ساخته شده، ادامه داشت. در منطقه ترگوایا، کاروانسراهای مختلف با سطوح متفاوت و همچنین تعداد زیادی مغازه ساختند. هر چه که زمان بیشتر می گذشت، این خیابان تبدیل به منطقه مرکزی شهر جدید باکو شد. خیابان ترگوایای دیروز همان خیابانی است که ما امروزه به آن نظامی می گوییم اما این خیابان مهم در طول دوره های مختلف نام های دیگری هم داشته که معروف ترین هایشان همین ترگوایا و نظامی هستند البته، از سال 1962 میلادی به بعد نام این خیابان، نظامی مانده است. اما اصل مشخص کننده ماجرا برای خیابان نظامی باکو در بین سال های دو قرن متفاوت یعنی از سال 1868 تا 1966 به وجود آمد. در بین این سال ها بود که با پیشرفت شهر باکو و ساخت فضای شهری، در ترگوایا هم معابر و مکان های مختلفی ساخته شد. مغازه های آن زیاد تر شدند و تنوع آن ها هم بیشتر شد. مغازه شیرینی فروشی، کاروانسرا، مغازه فروش مواد غذایی، حتی ساخت کلیسای گریگوری مقدس، استودیو عکاسی و بسیاری از مشاغل دیگر کم کم در این خیابان به دور هم آمدند و یکی از مهم ترین خیابان های خرید باکو را به وجود آوردند.

سبک خاص معماری خیابان نظامی باکو

برای این که خیابان نظامی باکو غالب و شکل خاص خودش را بگیرد، در 3 مرحله مختلف ساخت و سازهای مختلفی را به خود دید. این مراحل 3 گانه از آخرین سال های قرن 20 آغاز شد و تا اواخر دهه 70 میلادی طول کشید. مرحله اول این ساخت و ساز ها به خیابان نظامی، ساختمان ها و سازه هایی در سبک نئوکلاسیک، نئوگوتیک، نئورنسانس و باروک را افزود و پایه گذار آغاز تغییرات در ظاهر این خیابان گشت. در دوره دوم این تغییرات، آغاز به ایجاد ساختمان هایی به سبک شوروی قدیم که موسوم به استالین بود در این خیابان و البته دیگر نقاط شهر باکو و کسور آذربایجان شد. اما در آخرین دوره ایجاد این تغییرات، دیگر نوبت به سبک مدرن جاری در دنیای امروزی بود که با استفاده از شاخصه هایی مثل سنگ خارا، بتن و سنگ مرمر این خیابان را تبدیل به یکی از زیبا و جذاب ترین خیابان های باکو نماید.

بهترین فروشگاه های خیابان نظامی

تا به این جا این نکته را متوجه شده اید که خیابان نظامی یکی از بهترین مناطقی است که فروشگاه هایی در کلاس کار جهانی و با کنندگی های معتبر را در خود دارد. حال ما می خواهیم برخی از این بهترین فروشگاه ها را به شما معرفی نماییم.

با فروشگاه پرومد، با مد روز هماهنگ شوید!

اگر دوست دارید تا کلی لباس های مد روز را خریداری نمایید و بر طبق آخرین استایل های روز در جمع های مختلف ظاهر شوید، در سفرتان به باکو حتما به فروشگاه پرُمد (Promod Baku) در خیابان نظامی سر بزنید. کنندگی این برند انواع لباس ها و لوازم های جانبی را به فروش می رساند و محیط خوبی را برای کسانی که به آن می آیند، به وجود آورده. ساعت کاری این فروشگاه از ساعت 10 صبح تا 9 شب است.

به دنبال ساعت می گشت؟ فروشگاه گرین ویچ را از دست ندهید!

فروشگاه گرین ویچ (Greenwich) در خیابان نظامی را باید به عنوان بهشتی برای هواداران ساعت دانست. در این فروشگاه انواع مختلفی از ساعت های زنامه، مردانه و ورزشی از برندهای خاص به فروش می رسد. ساعت کاری این فروشگاه از 10 صبح الی 9 شب می باشد.

زیبایی را در فروشگاه اِشین کوزمتیکز پیدا کنید!

برای خرید لوازم آرایشی و یا انواع وسایل بهداشتی اصل برای برندهای آرایشی معروف و معتبر در خیابان نظامی حتما به فروشگاه اِشین کوزمتیکز (Asian Cosmetics) بروید و هر چیزی را که تا سفر بعدیتان به باکو احتیاج دارید را بخرید.

شکلات های خوشمزه را از مغازه ملودی چیکولاتا بخرید

اگر مانند میلیون ها انسان دیگر شما هم علاقه مند به شکلات هستید، در خیابان نظامی حتما به مغازه ملودی چیکولاتا (melodi çikolata) سر بزنید و انواع شکلات های خوشمزه را خریداری نمایید. این مغازه از ساعت 9:45 صبح تا 7 شب باز است.

بوی خوش خود را در بوتیک عطر فروشی فجر پیدا کنید

این عطر فروشی یکی از بهترین جاهایی است که می توانید انواع و اقسام عطرهای خاص و ویژه را پیدا کنید و دست پر از آن بیرون بیایید. بوتیک عطر فروشی فجر باکو (Fajr Perfume Boutique) از ساعت 10 صبح تا 10 شب باز است.

بهترین هتل های خیابان نظامی در باکو

برخی از بهترین هتل های شهر باکو در خیابان نظامی یا همان خیابان تارگوایا قرار گرفته اند که شما می توانید اگر بخواهید، هتل خودتان را در آن ها رزرو کنید. در ادامه برخی از آن ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

گرند هتل باکو، 4 ستاره | Grand Hotel

یکی از هتل های خیابان نظامی که موقعیت مکانی خوب و دسترسی عالی به سایر نقاط شهر باکو دارد، گرند هتل است. امکانات تفریحی و خدمات داخلی هتل هم بسیار کامل و عالی است.

هتل بالیون باکو، 3 ستاره | Balion Hotel

هتل بالیون در مرکز خیابان نظامی باکو واقع شده است و همانند دیگر هتل ها از دسترسی خوبی برخوردار است. البته در این هتل می توانید خدماتی قابل قبول با هزینه ای متوسط و یا حتی ارزران دریافت نمایید و دست آخر از سفرتان راضی باشید. می توانید از اینترنت پر سرعت و خدمات روزانه اتاق ها در این هتل برخوردار شوید.

وینتر پارک هتل باکو، 4 ستاره | Winter Park Hotel Baku

یکی از بهترین هتل های خیابان نظامی، همین هتل وینتر پارک است که از مدت زمان افتتاح آن موقع زیادی نگذشته است. هم دسترسی و هم خدمات و تفریحات هتل در محیط های خصوصی و مشاع هتل در سطح بسیار عالی واقع شده است. از جمله این خدمات خوب می توانیم به؛ باشگاه بدن سازی، پارکنیگ اختصاصی و یا استخر هتل اشاره نماییم.

دوپورت هتل باکو، 3 ستاره | Du Port Hotel

از میدان فوراه تا این هتل تنها 2 دقیقه فاصله است و همین نوید یک دسترسی عالی از دوپورت هتل تا بسیاری از دیگر جاذبه های باکو را به کسانی که قصد رزرو هتل در باکو را با هزینه ای متوسط دارند را می دهد.

رستوران های اطراف خیابان نظامی در باکو

به شما قول می دهیم که زمانی که پایتان را در این خیابان می گذارید، زودتر از 2 یا 3 ساعت از آن بیرون نمی آیید! به همین خاطر رستوران های بسیار زیادی در این خیابان وجود دارد که شما می توانید به آن ها مراجعه نموده و از خدمات غذایی آن ها استفاده نمایید. در ادامه چند رستوران در این خیابان و یا اطراف آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

غذاهای سنتی آذریاجان را در رستوران سنترال باکو نوش جان نمایید

یکی از رستوران های معروف در این خیابان بدون شک، رستوران سنترال باکو (Central Baku) است. در این غذاخوری می توانید انواع غذاهای سنتی آذربایجانی را نوش جان نمایید. ساعت کاری این رستوران از ساعت 8 صبح تا ساعت 1:30 بعد از نیمه شب است.

هواداران غذاهای چینی از رستوران گریت وال باکو غافل نمانند!

در باکو هم طرفدارن غذاهای چینی می توانند تا به یکی از بهترین گزینه های پیش روی خود یعنی رستوران گریت وال چاینیز رستوران (Great Wall Chinese Restaurant) مراجعه نموده و از غذاهای سنتی چینی ها میل کنند و لذت ببرند. ساعت کاری این رستوران از ساعت 11 صبح تا 11 شب است.

محیط سنتی در رستوران سنتی نرگیز

رستوران نرگیز (Nergiz Restaurant) یا به عبارتی دیگر رستوران نرگس، هم غذای سنتی و هم محیط سنتی آذربایجانی را یک جا به شما می دهد و در آن می توانید ببینید که چرا ترک های آذربایجان چرا انقدر عاشق غذا هستند. این رستوران فقط برای وعده شام فعالیت می نماید تا ساعت 1 صبح باز است.

کافه رستوران وینا باکو جایی برای هواداران غذاهای اروپایی

اگر از طرفدارن غذاها و یا خوراکی های معروف اروپایی ها هستید، از کافه رستوران وینا باکو (Cafe Vienna Baku) در خیابان نظامی به سادگی نگذرید! می توانید در این مکان بیشتر غذاهای معروف اروپایی را تست کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید. ساعت کاری ایم کافه رستوران از ساعت 9 صبح تا 11 شب است.

چه وقت هایی از روز باید به خیابان نظامی بروید، بهتر است؟

معمولا مغازه های این خیابان از ساعت 9 صبح فعالیت خود را آغاز می کنند و تا پاسی از شب هم فعال هستند. به همین خاطر هر وقت که دوست داشتید می توانید زمان خود را در این خیابان بگذرانید. ضمناً، این خیابان همواره باز است و در روزهای هفته تعطیلی ندارد.

توصیه هایی درباره خیابان نظامی در باکو

  • اگر می خواهید بودجه سفرتان را مدیریت کنید، قید رفتن به این خیابان را نزنید! واقعیت این است که حتما نباید در این خیابان به قصد انجام خریدهای گران قیمت بروید بلکه توانید غذایی ساده میل کنید و از محیط اطراف خود لذت ببرید!
  • کمی ترکی آذری یاد بگیرید، در این سفر کلا به دردتان می خورد.
  • شب های این خیابان را از دست ندهید، نورپردازی آن فوق العاده زیباست.
چطور به خیابان نظامی برویم؟برای رفتن به این خیابان می توانید از مترو و تاکسی بهره ببرید. برای تاکسی که از همه جای شهر به این مقصد راه هست اما برای استفاده از مترو می توانید از ایستگاه 28 می (28 May) و یا ایستگاه ساحل (Sahil) بهره ببرید.

سخن آخر!

درباره صفر تا صد این خیابان برایتان گفتیم. از این که چگونه به وجود آمد، چه معماری دارد، فروشگاه هایش، هتل ها و رستوران هایش و خلاصه هر چه که بود و نبود برایتان گفتیم. اگر می خواهید دیگری دیدنی ها و حتی جاذبه های شهر باکو را ببینید پیشنهاد می کنیم که مطلب جاذبه های گردشگری باکو را حتما مطالعه نمایید. برای این که به دیگر بازارهای باکو سر بزنید و با آن ها آشنا شوید هم پیشنهاد خواندن مطلب معرفی بهترین بازارهای محلی باکو برای خرید را به شما می دهیم. برای رزرو و یا خرید پرواز هم می توانید به صفحه رزرو هتل باکو و یا خرید پرواز باکو مراجعه نمایید. در آخر هم از شما می خواهیم که اگر تجربه رفتن به خیابان نظامی باکو را دارید برای ما کامنت کنید.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: الی گشت
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1980

به "نظامی، مدرن ترین خیابان باکو از گذشته تا به اکنون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظامی، مدرن ترین خیابان باکو از گذشته تا به اکنون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید