مقررات متعدد و پیچیده، مانعی برای صادرات شرکت های دانش بنیان

به گزارش دَبی بلاگ، رییس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری گفت: وجود مقررات متعدد و پیچیده مانع بزرگی برای صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان است.

مقررات متعدد و پیچیده، مانعی برای صادرات شرکت های دانش بنیان

خیاطیان رییس مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرنگار اظهارکرد: وجود قوانین متعدد و پیچیده یکی از معضلاتی است که شرکت های دانش بنیان معمولا برای صادرات محصولاتشان با آن روبرو هستند. این درحالی است که باید به این نکته توجه داشته باشیم که با توجه به رقابت شدید در بازار های جهانی، هیچ کدام از بازار های مقصد منتظر محصولات شرکت های ما نمی مانند و ممکن است بلافاصله با رقبای خارجی احتیاج خود را تامین نمایند.

او اضافه کرد: مسئله صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان، احتیاجمند داشتن یک برنامه ریزی بلند مدت در شرکت ها خواهد بود. در واقع شرکت ها باید مدت زمان زیادی را برای برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم جهت فراهم کردن ساز و کار ها و فرآیند های مورد احتیاج برای ورود محصولشان به بازار های مقصد صرف نمایند تا نهایتاً محصول یا خدمات فنی- مهندسی برای صادرات را همانگونه که مدنظر بازار هدف و تقاضا نماینده است، ارائه دهند.

خیاطیان گفت: با توجه به اینکه ماهیت مسئله صادرات احتیاجمند داشتن برنامه ریزی و رویکرد بلندمدت در شرکت ها است بنابراین عظیم ترین مانع برای صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان تصویب و اجرای یک شبه و پیش بینی نشده مقررات در حوزه صادرات است که به شدت کسب و کار های صادرات محور را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجا که بطور طبیعی، اقدام برای صادرات مسئله ای زمان بر است، اگر در اثر مقررات و بخشنامه های متعدد، وقفه ای در راستا صادرات بیفتد تضمینی برای بازگشت به بازار های صادراتی و جبران خسارت ها وجود نخواهد داشت. از این جهت قوانین ما در حوزه صادرات باید به نحوی تنظیم گردد که برنامه ریزی ها و رویکرد های بلندمدت شرکت ها را با وقفه و چالش های پیش بینی نشده روبرو نکند. به اسم مثال ممنوعیت صادرات در مواردی که بدون پیش بینی های قبلی اعمال گردد، می تواند فرصت ها و بازار های صادراتی ما را با خطر جدی روبرو کند.

او در مورد مسائل ناشی از اجرای نامناسب مقررات صادراتی برای شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: علاوه بر تعدد قوانین یکی دیگر از مسائلی که با آن روبرو هستیم، اجرای قوانین تصویب شده است، در واقع نه تنها در برخی از موضوعات مهم با تعدد قوانین روبرو هستیم بلکه عدم اجرای قوانین و مقررات به صورت مناسب از دیگر چالش هایی است که معمولا با آن ها درگیر هستیم و هرکدام از این مسائل به نحوی صادرات ما را با مشکل رو به رو می نماید. به اسم نمونه معمولا سالانه بسته های حمایت از صادرات به وسیله دولت تهیه و تصویت می گردد، اما مسئله اصلی اجرای این بسته های حمایتی است و باید اجرایی شدن این مصوبات از دستگاه های مختلف پیگیری گردد.

او در خاتمه یادآوری کرد: در حوزه حمایت از فعالیت های صادراتی شرکت های دانش بنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه جامعی جهت تسریع و تسهیل صادرات شرکت های دانش بنیان را در دست اجرا دارد، در این برنامه کوشش می گردد که توانمندی های داخلی شرکت ها برای صادرات تقویت شده و بعلاوه کارگزاران حرفه ای صادراتی و شرکت هایی که می توانند در تجاری سازی و صادرات محصولات دانش بنیان یاری نمایند، در کنار شرکت های دانش بنیان ایفای نقش نمایند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 19795

به "مقررات متعدد و پیچیده، مانعی برای صادرات شرکت های دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقررات متعدد و پیچیده، مانعی برای صادرات شرکت های دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید