فیلم گشت و گذار در جنگل؛ پیغام های مخفی و ارجاعات

به گزارش دَبی بلاگ، گشت و گذار در جنگل، از فیلم های اکشن و ماجراجویی که قبلا با زمینه پارک موضوعی دیزنی ساخته شده بودند، الهام گرفته و دارای چندین ارجاع و پیغام مخفی به فیلم های کلاسیک و جاذبه های قابل توجه دیزنی است.

فیلم گشت و گذار در جنگل؛ پیغام های مخفی و ارجاعات

گشت و گذار در جنگل بر اساس یکی از پارک های موضوعی دیزنی با همین نام ساخته شده است که در آن، مشتریان، سوار قایقی در رودخانه جنگل می شوند تا اتفاقات جالبی را تجربه نمایند و از شوخی های کاپیتان و خطرات ساختگی فراوان جهت لذت ببرند. این فیلم با حضور راک و امیلی بلانت، اولین فیلم دیزنی نیست که از پارک های آن اقتباس شده است و نمونه های قابل توجه دیگری مانند مجموعه فیلم های دزدان دریایی کارائیب و عمارت متروکه با حضور ادی مورفی هم جزو این آثار هستند.

فیلم گشت و گذار در جنگل بر اساس یک پارک سرگرم نماینده و بچگانه ساخته شده است اما عمق، اسطوره شناسی و اکشن آن باعث می گردد تا این ماجراجویی، بسیار هیجان انگیز گردد. داستان فیلم درباره دکتر لیلی هاوتون (بلانت)، دانشمندی انگلیسی است که فرانک ولف (دواین جانسون) را با خود همراه می نماید تا او و برادرش، مک گرگور (جک وایتهال) را در امتداد رودخانه آمازون هدایت کند تا اشک افسانه ای ماه را پیدا نمایند که گل برگ های آن دارای قدرت هایی است که منافع زیادی برای پزشکی مدرن دارد. در طول راه، این گروه باید با خطرات طبیعی مرتبط با رودخانه و جنگل روبه رو شوند و در عین حال، با آلمانی هایی که در پی اشک ماه هستند، مبارزه نمایند.

هنگامی که برای اولین بار، تریلر گشت و گذار در جنگل منتشر شد، تماشاگران بلافاصله متوجه شدند که این فیلم نسخه جدیدی از داستان های کلاسیک ماجراجویانه دیزنی مانند دزدان دریایی کارائیب، مومیایی و ایندیانا جونز است. گشت و گذار در جنگل به طور واضح به همه این فیلم ها ارجاع ندارد اما به چندین مورد دیگر از پارک های موضوعی و داستان های الهام بخش، ادای احترام نموده است. اما پیغام های مخفی و ارجاعات گشت و گذار در جنگل چیست؟

دکتر آلبرت فالز

در قسمت شروعین فیلم، لیلی و مک گرگور برای ارائه درخواستی به انجمن سلطنتی لندن می فرایند. در ارائه، یادداشت های لیلی درباره اکتشافات دکتر آلبرت فالز بود که خالق اصلی شرکت توریستی ناوبری جنگل است و هم چنین علت اصلی رفتن این خواهر و برادر به انجمن مذکور است. در سخنرانی مک گرگور اشاره می گردد که او و خواهرش در پی نوک پیکان باستانی هستند که دکتر فالز به تازگی آن را بازیابی نموده است. در نهایت، لیلی آن نوک پیکان را از مجموعه انجمن دزدید. لیلی هاوتون، البته در ارجاعی ضعیف و کم رنگ، لباس کاوشگری مخصوص دکتر آلبرت فالز را به اسم پوشش مبدل به تن می نماید تا راحت تر در پی نوک پیکان بگردد.

سواری گشت و گذار در جنگل دیزنی لند

کل صحنه معرفی فرانک ولف که در آن، به بازدیدنمایندگان ثروتمند در آمازون یاری می نماید، ارجاع گسترده ای به سواری واقعی گشت و گذار در جنگل در دیزنی لند است که فیلم بر اساس آن ساخته شده است. فرانک چندین معما درباره جهت و منظره ها مطرح می نماید که از جنبه های قابل توجه سواری گشت و گذار در جنگل واقعی است و خود راهنمایان قایق هم معمولا در طول راه با مسافران شوخی می نمایند. به همین ترتیب، فرانک به همه می گوید که دست ها و پاهای خود را همواره در داخل قایق نگه دارند که در واقع اشاره ای به هشدار ایمنی رایج قبل از شروع حرکت مسافران در پارک تفریحی است. هم چنین در طول فیلم از یکی از ترفندهای اصلی سواری دیزنی استفاده می گردد. هنگامی که قایق در حال حرکت است، فرانک چندین رویداد به ظاهر خطرناک مانند قبایل انتقام جو، حیوانات خطرناک و غیره را تعریف می نماید که همه آن ها بخشی از تفریح پارک موضوعی هستند. اگرچه که طرح داستانی عظیم تر فیلم گشت و گذار در جنگل، انتها، خطرات ساختگی سواری پارک موضوعی را برای شخصیت های فیلم به واقعیت تبدیل می نماید.

جادوگر شهر اوز

اوج داستان گشت و گذار در جنگل شامل سکانسی است که در آن شاهزاده یوآخیم با بازی جسی پلمنز، لیلی، جک و فرانک را در غار اشک ماه تعقیب می نماید. جک شروع به مبارزه با او می نماید و به وضوح در نبرد پیروز می گردد و در نهایت، تخته سنگی از صخره بالایی سقوط می نماید و روی یوآخیم می افتد. پس از سقوط سنگ، تنها چیزی که از یوآخیم دیده می گردد، دو پای اوست که از زیر صخره بیرون آمده اند. مرگ یوآخیم در گشت و گذار در جنگل، ادای احترامی به داستان جادوگر شهر اوز است. این جادوگر شرور شرقی با ورود به خانه دوروتی و در طی اتفاقاتی می میرد و فقط دو پای این جادوگر با دمپایی یاقوتی اش از زیر یک سنگ عظیم بیرون می ماند.

20 هزار فرسنگ زیر دریا

بسیاری از افراد به شباهت های ظاهری بین زیردریایی شاهزاده یواخیم و زیردریایی خطرناک کاپیتان نمو به نام ناتیلوس در 20 هزار فرسنگ زیر دریا اشاره نموده اند که یکی دیگر از فیلم های محبوب دیزنی است. گشت و گذار در جنگل اشاره های زیادی به سایر پارک های موضوعی دیزنی لند داشته است. 20 هزار فرسنگ زیر دریا تا سال 1994، سواری مجذوب کننده زیردریایی خاص خود را در دیزنی لند داشت. دیزنی پلاس قبلا ساخت اقتباسی از 20 هزار فرسنگ زیر دریا با نام ناتیلوس را تایید نموده که قرار است در این سرویس پخش، منتشر گردد. پس احتمالا وجود یک زیردریایی مشابه در گشت و گذار در جنگل، تصادفی به نظر نمی رسد.

ملکه آفریقایی

فیلم کلاسیک ملکه آفریقایی در سال 1951 با بازی همفری بوگارت و کاترین هپبورن یکی از الهامات کلیدی گشت و گذار در جنگل است که زمینه های زیادی را فراهم می آورد و رابطه شخصیت ها، صحنه های اکشن و چگونگی روایت داستان در یک ماجراجویی با یک قایق قدیمی، همه از آن فیلم برگرفته شده اند. داستان ملکه آفریقایی به طور مشابه در شروع جنگ جهانی اول اتفاق می افتد، جایی که ناخدای کوچک یک قایق بخاری، چارلی آلنت، یک زن انگلیسی به نام رز سایر را سوار بر قایقی در رودخانه اولانگای آفریقا می نماید و آن ها سعی می نمایند از ارتش آلمان که به آن خاک نفوذ نموده است، فرار نمایند. گشت و گذار در جنگل از بسیاری از نکات اصلی داستان ملکه آفریقایی استفاده می نماید. شخصیت های مرد هر دو فیلم که شک و تردید دارند، مجبور به حرکت در جهتهایی خطرناک به اصرار بانوان پیشرو داستان هستند و در عین حال، باید از دید کشتی های آلمانی در آب ها دور بمانند. علاوه بر این، لباس فرانک به شدت از لباس سفید چارلی الهام گرفته شده است و دارای خطوطی مشکی است و خود فرانک یک روسری قرمز بر گردن دارد.

اتاق افسون شده تیکی در دیزنی

یکی دیگر از ارجاعات گشت و گذار در جنگل به یکی از جاذبه های معروف پارک تفریحی دیزنی، روزیتا، طوطی نیلو (پل جیامتی)، رقیب فرانک است. روزیتا پرنده ای گمشده در یکی از جاذبه های دیزنی لند است که پس از مدتی اتاق تیکی را ترک می نماید. اتاق افسون شده تیکی در همان منطقه سواری گشت و گذار در جنگل در دیزنی لند واقع شده است و در واقع می توان روزیتا را از داخل سواری مشاهده کرد.

منبع: Screenrant

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 20122

به "فیلم گشت و گذار در جنگل؛ پیغام های مخفی و ارجاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم گشت و گذار در جنگل؛ پیغام های مخفی و ارجاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید