عروسک های وندی تسائو بدون وجه تجاری، با الگوسازی بالا

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران، در سایت انگلیسی women-s، آنی آکام محقق و منتقد حوزه اجتماعی، درباره عروسک های باربی سوالی را مطرح کرده است که چرا دختران با عروسک های غیرواقعی و کج ومعوج سرگرم می شوند؟ او در این باره می نویسد: زمانی که عروسک باربی در قرن بیست ویکم همه گیر شد، قرار بود عروسکی بی ضرر باشد و تاثیر خوب و مثبتی روی بچه ها داشته باشد، اما بعد از مدتی متوجه سندرم باربی شدیم.

عروسک های وندی تسائو بدون وجه تجاری، با الگوسازی بالا

شرکت تولیدکننده عروسک های باربی مدعی است که در حمایت و طرفداری از حقوق زنان فعالیت می کند اما با تولید عروسک هایش دختران با بیماری های خطرناک نامرئی عروسک های باربی روبه رو می شوند، سندرم عروسک باربی در این است که پدیده وسواسی را در دختران زنده می کند تا برای دستیابی به اندامی باریک همانند باربی بکوشند؛ یعنی ظاهری غیرطبیعی، ناسالم و غیرواقعی. زمانی که اندام برای دختران مهم می شود؛ عزت نفس شان پایین میآید، عادت به خوردن غذاهای ناسالم پیدا می کنند، خودشان را با هدف کاهش وزن رنج می دهند و این موضوعات را در جامعه ترویج می دهند.

اِما تگارت در سایت مای مدرن مت درباره عروسک های باربی می گوید: باربی از دوران شروع کارش در سال 1959، توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. به اعتقاد برخی ها باربی عروسک عادی نیست، بلکه به عنوان نماد فرهنگی و محصول مصنوعی، الگویی برای بازی بچه ها محسوب می شود. سازندگان عروسک باربی دیگر به دنبال نمونه های ظاهری مثل بلوندبودن، زیبا و مصنوعی عروسک ها نیستند و بر روی این مسائل پافشاری نمی کنند بلکه تمام تمرکز خود را بر روی زنان واقعی گذاشته اند. می بینیم که شرکت متل هم اذعان داشته است، باربی در گذشته قرار بوده که باعث درخشیدن بیشتر زنان برجسته شود اما اکنون قصد الهام بخشیدن به دختران را دارد. در گذر زمان با بررسی باربی درمی یابیم که هم پای زمانه و با مد روز متحول شده اند و تلاش کرده اند الهام بخش دختربچه ها در سراسر جهان باشند.

این شرکت مجموعه عروسک های شرو را با معرفی زنان امروزی که در حوزه کاری خود از مرزها گذشته اند، گسترش می دهد. مجموعه عروسک ها، فریدا کالو نقاش معروف مکزیکی، پتی جنکینز کارگردان زن شگفت انگیز، نیکولا آدامز بوکسور بریتانیایی، ابتهاج محمد شمشیرباز آمریکایی، لیلا پیدایش طراح مد و کارآفرین ایرانی، کاترین جانسون فیزیکدان و ریاضیدان آمریکایی، اشلی گراهام مدل و فعال اجتماعی آمریکایی، بیندی آروین بازیگر و فعال اجتماعی، آملیا اِرهارت هوانورد، ویکی مارتین طراح مد اسپانیایی، ژیائوتونگ گوآن هنرپیشه چینی، سارا گاما فوتبالیست ایتالیایی، کلویی کیم قهرمان اسنوبرد آمریکایی، هلن دوروز سرآشپز فرانسوی، هویی روکی والیبالیست چینی و یوآن یوآن تن بالرین چینی هستند.

وندی تسائو زن چینی برای انتقال شخصیت های علمی ـ فرهنگی، دست به ساخت عروسک های هالیوودی منطبق با فرهنگ بومی می زند، او اعلام کرده است که عروسک های رایج در اسباب بازی ها براساس برنامه های انیمیشنی و کارتونی دیزنی یا فیلم های مخرب ساخته می شود که به بچه ها آسیب می رساند و سازندگان آن عروسک ها بیشتر وجه تجاری دارد و به سود حاصل از فروش شان فکر می کنند اما در میان مردم آدم های حقیقی که داستان های آنان سرشار از شجاعت، هوش و قدرت هست و به عنوان قهرمان شناخته می شوند برای بچه ها مناسب تر است تا از آنان بیاموزند و الهام بگیرند. این زن چینی درباره پروژه عروسک ها می گوید: عروسک های کارخانه ای را مجدد رنگ کرده ام و برای آن ها لباس طراحی کردم و دوختم تا شباهتی به زنان واقعی جهان داشته باشند زیرا علاقه مندم با فرزندم درباره جی کی رولینگ یا ملاله حرف بزنم و در زندگی روزمره از این زنان قهرمان یاد کنم تا بتوانند از آنان الگوپذیری کنند.

در ادامه عروسک های زن چینی وندی تسائو می آید:

ملاله یوسفزی - فعال حقوق بشر پاکستانی و جوان ترین برنده جایزه صلح نوبل

روبرتو بوندار - نخستین فضانورد زن کانادایی

جین گودال - جانورشناس انگلیسی و سفیر صلح سازمان ملل

فریدا کالو - نقاش مکزیکی معاصر

جی.کی.رولینگ - نویسنده مجموعه داستانهای هری پاتر

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3598

به "عروسک های وندی تسائو بدون وجه تجاری، با الگوسازی بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسک های وندی تسائو بدون وجه تجاری، با الگوسازی بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید