عدم کنترل ریزآلاینده ها موجب نابودی چین و آسیای جنوبی می گردد

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی تقریبا 90 درصد از 200 شهر دنیا در محاصره آلودگی های مرگبار قرار دارند که بیشترین میزان آلودگی در چین، هند و بعد از آنها، پاکستان و اندونزی اعلام شده است.

عدم کنترل ریزآلاینده ها موجب نابودی چین و آسیای جنوبی می گردد

به گزارش نیوز، بر اساس گزارش کیفیت هوا دنیای 2019، که به طور مشترک توسط گروه آی کیو ایر ((IQAir و گرین پیس (Greenpeace) منتشرشده و با در نظر دریافت جمعیت، بنگلادش به عنوان کشوری با بدترین میزان آلودگی PM2.5 شناخته شده و بعدازآن پاکستان، مغولستان، افغانستان و هند قرار دارند.

در این فهرست چین در رتبه یازدهم قرارگرفته است.

ذره 2.5 میکرون با قطر حدود 1/30 کمتر از عرض موی انسان خطرناک ترین نوع آلودگی هواست. این ذره به اندازه کافی کوچک است و به وسیله دستگاه تنفسی وارد جریان خون شده و منجر به آسم، سرطان ریه و بیماری های قلبی می گردد.

در میان کشورهایی با 10 میلیون نفر جمعیت یا بیشتر در دنیا، بیشترین آلاینده سمی PM2.5 در سال 2019 پایتخت هند، دهلی نو بوده و پس ازآن لاهور در پاکستان، داکا در بنگلادش، کلکته در هند، لینی و تیانجین در چین و جاکارتا در اندونزی قرار دریافتد.

موارد بعدی این فهرست، ووهان (مرکز شیوع کروناویروس جدید) و چنگدو و پکن هستند.

گزارش آی کیو ایر براساس اطلاعات حدود 5000 شهر در سراسر دنیا منتشر شده است.

بیش از 7میلیون مرگ زودرس که توسط سازمان بهداشت دنیای (WHO) به آلودگی هوا نسبت داده شده است، ناشی از ذرات PM2.5 است که منشاء آن طوفان های ماسه ای، کشاورزی، صنعت، آتش سوزی و به ویژه سوختن سوخت های فسیلی است.

فرانک هامز مدیر آی کیو ایر گفت: آلودگی هوا مهمترین تهدید بهداشت محیط در دنیا است و 90 درصد از جمعیت دنیای در این هوای آلوده تنفس می نمایند.

میانگین غلظت PM2.5 شهری چین در سال های 2018 و 2019، 20 درصد کاهش یافته با این وجود در سال گذشته همچنان در فهرست 200 شهر آلوده دنیا قرار گرفته است.

سازمان ملل اظهار کرد: چگالی PM2.5 نباید در هر دوره 24 ساعته 25 میکروگرم بر مترمکعب (25 میکروگرم بر مترمکعب) باشد اما این میزان در چین 35 میکروگرم بر مترمکعب است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت دنیای، سالانه بیش از یک میلیون مرگ زودرس در چین در اثر آلودگی هوا رخ می دهد و در محاسبات اخیر این عدد دو برابر شده است.

بر اساس شاخص کیفیت هوا که توسط محققان سیاست انرژی تهیه شده است اگر این میزان مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت دنیای WHO)) برای آلودگی PM2.5 باشد، امید به زندگی 6 تا هفت سال افزایش می یابد.

در هند، با وجود اینکه آلودگی هوا در سال گذشته کاهش یافته و 98 درصد از شهرها نیز عملکرد بهتری داشتند اما باز هم ریزآلاینده ها از حدود 500 درصد از میزان اعلام شده فراتر رفتند.

در میان 36 کشور ثروتمند OECD ، کره جنوبی بیشترین آلودگی PM2.5 را دارد.

در اروپا، لهستان و ایتالیا به ترتیب صندلی 39 و 31 را به خود اختصاص دادند.

سایر مناطق دنیا مانند آفریقا و خاورمیانه فاقد اطلاعات بودند.

هامز گفت: آنچه را نمی توان اندازه گیری کرد، قابل مدیریت نیست. در حال حاضر، آفریقا با جمعیت 1.3 میلیارد نفر کمتر از 100 ایستگاه نظارت دارد که اطلاعات PM2.5 را در زمان واقعی در دسترس عموم قرار می دهد.

از سال 2018 ، چین به تنهایی بیش از 1000 ایستگاه در 200 شهر ایجاد نموده است.

این گزارش نشان می دهد، تغییرات آب و هوایی به دلیل آلودگی PM2.5، آتش سوزی شدید جنگلی و طوفان های ماسه ای تقویت شده است.

محققان معتقدند، همچنان محرک اصلی گرم شدن کره زمین، سوزاندن زغال سنگ، نفت، گاز و PM2.5 هستند.

درحالی که ارتباط این آلودگی با سرطان ریه کاملا معین است اما تحقیقات جدید نشان می دهند که بیشترین تعداد مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا به دلیل سکته قلبی، سکته های مغزی و انواع دیگر بیماری های قلبی عروقی است.

ذرات آلاینده کوچک و عظیم مانند دی اکسید نیتروژن (NO2)، دی اکسید گوگرد (SO2) و ازن (O3) به همین ترتیب با افت عملنمودهای شناختی، عدم بهره وری نیروی کار و پیامدهای منفی آموزشی مرتبط هستند.

در بین شهرهایی که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند، کمترین آسیب PM2.5 شامل شهرهای آدلاید در هلسینکی، استکهلم و سان خوزه در مرکز کالیفرنیا و پس ازآن پرت و ملبورن در استرالیا و کلگری در کانادا و نیویورک هستند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 6955

به "عدم کنترل ریزآلاینده ها موجب نابودی چین و آسیای جنوبی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم کنترل ریزآلاینده ها موجب نابودی چین و آسیای جنوبی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید