دستیابی به رایانه های کوانتومی تا 2035، تدوین نقشه راه در ایران

به گزارش دَبی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ترانه اقلیدس با اشاره به جلسه اخیر پژوهشگاه ICT پیرامون تدوین نقشه راه فناوری های کوانتومی، تمرکز بر رمزنگاری پساکوانتومی را کمکی به هموار شدن جهت این فناوری عنوان نمود.

دستیابی به رایانه های کوانتومی تا 2035، تدوین نقشه راه در ایران

وی در خصوص ضرورت پژوهش پیرامون رمزنگاری کوانتومی و پساکوانتومی و ورود پژوهشگاه ICT به این فناوری جهت تدوین نقشه راه، گفت: طبق آنچه در سراسر دنیا قابل مشاهده است، پیش بینی می شود که آینده متعلق به فناوری کوانتومی باشد و در نتیجه ما مجبور به تبدیل رمزنگاری کلاسیک به رمزنگاری کوانتومی شده ایم.

اقلیدس گفت: با توجه به مطالعات به دست آمده و پیش بینی سازمان NIC مبنی بر دستیابی به کامپیوترهای کوانتومی تا حدود پایان سال 2035، به نظر می رسد دستاوردهای کوانتومی برای جامعه ایران در آینده دورتر از 15 سال باشد. زیرا کشورهای دیگر که این زمان را برای اجرای کامپیوترهای کوانتومی پیش بینی کرده اند، پیشینه تحقیقاتی بیشتری دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به جلسه مشترک اخیر پژوهشگاه ICT با برخی از اساتید دانشگاهی گفت: طبق آنچه در مطالعات و پژوهش ها مشاهده می شود، رمزنگاری پساکوانتومی بسیار قابل دسترس تر از رمزنگاری کوانتومی است. زیرا با توجه به کار با الگوریتم ها، ما در شرایط فعلی به کامپیوترهای کوانتومی نیاز نداریم و الگوریتم های کوانتومی ارائه شده، قادر به محاسبه هستند.

به گفته این استاد دانشگاه، علاقه مندان و نخبگان حوزه مخابرات، پیرامون رمزنگاری پساکوانتومی خیلی بهتر می توانند به ابعاد عملیاتی بیاندیشند. زیرا با کامپیوترهای کلاسیک فعلی می توان کار را پیش برد.

وی ادامه داد: در حقیقت بستری که از رمزنگاری کلاسیک ایجاد شده و در حال استفاده است، می تواند برای ایجاد رمزنگاری پساکوانتومی، ابزار مناسب و در دسترسی باشد، به طوریکه خودش بهانه ای شده تا علم رمزنگاری به سمت رمزنگاری پساکوانتومی برود و به تدریج، استفاده از شیوه کلاسیک، مقدمه ای برای امن بودن اطلاعات را فراهم کند.

اقلیدس با اشاره به دلیل اهمیت استفاده از رمزنگاری پساکوانتومی در شرایط کنونی، گفت: این فناوری هم از نظر امنیت و هم به لحاظ سرعت و همچنین در دسترس بودن آن، به خصوص در شرایطی که تحریم ها فناوری های زیادی را تحت تاثیر قرار می دهند، می تواند راستا دستیابی به دانش رمزنگاری کوانتومی و در نهایت ایجاد کامپیوترهایی از این جنس را هموار کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: بررسی فناوری کوانتومی به منظور آمادگی برای برخورداری از آن امری مورد نیاز است. اما مساله مهمتر این است که از الگوریتم های پساکوانتومی غافل نشویم و آن را اولویت قرار دهیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2035

به "دستیابی به رایانه های کوانتومی تا 2035، تدوین نقشه راه در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستیابی به رایانه های کوانتومی تا 2035، تدوین نقشه راه در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید