در حوزه مطالعات اسلام شناسی شرق آسیا کارشناس متخصص نداریم

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: دبیرجایزه جهانی کتاب سال گفت: در بعضی از حوزه ها ما در داخل کشور دیده بان نداریم، برای نمونه در حوزه های مطالعات ایران شناسی و اسلام شناسی چین و ژاپن نه دیده بان خوبی در داخل کشور داریم و نه داوری خوب؛ و این ضعف مراکز پژوهشی ما است.

در حوزه مطالعات اسلام شناسی شرق آسیا کارشناس متخصص نداریم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و یکمین دوره جایزه جهانی کتاب سال صبح امروز سه شنبه 15بهمن ماه با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی ارشاد، نجفقلی حبیبی دبیر علمی جایزه کتاب سال ، محمدرضا وصفی دبیر جایزه جهانی، نجفعلی میرزایی مدیر جدید موسسه خانه کتاب و علی اوجبی معاون فرهنگی خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار گردید.

محمدرضا وصفی دبیر جایزه جهانی در این نشست طی سخنانی با اشاره به برگزاری جایزه جهانی همزمان با دهمین دوره جایزه کتاب سال گفت: پس از ده سال از برگزاری جایزه کتاب سال مسئولان به این نتیجه رسیدند که باید به سراغ حوزه جهانی هم رفت. در هر یک از حوزه های مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی از آن پس یک کتاب هر سال برگزیده شد. پس از سیر 10 سال از برگزاری جایزه جهانی باز کارشناسان به این نتیجه رسیدند که حوزه مطالعاتی در حوزه های زبانی و کشورهای مختلف متفاوت است، برای نمونه در حوزه شرق شناسی مطالعات روسیه با چین و آمریکا بسیار تفاوت دارد، لذا نمی توان آنها را با یک سنخ سنجید، از آن پس یعنی از دوره یازدهم اساسنامه دچار تغییرات شد و زیرگروههای زبانی تفکیک و کشورهای مختلف اضافه شدند تا از رصد بهتری برخوردار باشیم.

وی ادامه داد: سال جاری دستمان پر است و باید بگویم جایزه جهانی کتاب سال سال جاری بار خوبی داده است، خوشبختانه توانستیم دیده بانی خوبی داشته باشیم بخشی از این دیده بانی در داخل کشور و بخشی در خارج از کشور توسط دپارتمان های مختلف انجام شده است. اما باید بگویم در بعضی از حوزه ها ما در داخل کشور دیده بان نداریم، برای نمونه در حوزه های مطالعات ایران شناسی و اسلام شناسی چین و ژاپن نه دیده بان خوبی در داخل کشور داریم و نه داوری خوب. همچنین در حوزه زبان گرجی و ارمنی نیز وضعیت به همین منوال بوده و کارشناس زبده ای در داخل کشور نداریم، شاید این ضعف حوزه های پژوهشی و دانشگاههای ما باشد. بنابراین دیده بانی کردن در همه حوزه های جایزه کتاب امری سخت است.

وصفی با بیان این مطلب که سال جاری برای نخستین بار تعدادی از نویسندگان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرد ه اند، گفت: این نشان از این دارد که جایزه جهانی کتاب سال توانسته صندلی خود را به دست آورد، دیگران در خارج از ایران نیز این جایزه را رصد می نماید و دنبال این هستند که چه اثری از حوزه خودشان در ایران توسط داوران برگزیده شده است.

دبیر جایزه جهانی با اشاره به موضوعاتی که از ایران مدنظر اندیشمندان جهانی قرار گرفته است، گفت: آنچه بیشتر جلب توجه می نماید، تاریخ و جغرافیای راستا جاده ابریشم و زبان هایی است که از بین رفته اما در راستا تمدن جاده ابریشم مهم بوده است. در این زمینه ژاپنی ها و چینی ها استاد هستند. همچنین کسانی که در حوزه تصرف و عرفان اسلامی و یا ادبیات ایرانی فعالیت می نمایند، در سال 2012 آثار بسیاری را منتشر نموده اند، برای نمونه ما چندین اثر در زمینه پژوهش و ترجمه از منطق الطیر رصد نموده ایم که جزو آثار پرخواننده نیز محسوب می شوند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که طی سه چهار سال اخیر با آن روبرو شده ایم، این است که مسلمانان ایرانی و غیرایرانی که در خارج از کشور کرسی علمی دارند به چه چیز علاقه دارند؟ پاسخ مقوله عقل و وحی است، مقوله عقل و وحی بین مسلمانان کاربرد بسیاری دارد، چرا که اندیشمندان مسلمان در کوشش هستند بتوانند چهره حقیقی اسلام را به دنیای غرب معرفی نمایند. ایرانیان باستان نیز از دیگر موضوعات مورد علاقه این گروه است.

وصفی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آثار برگزیده گفت: سال جاری ما یک اثر برگزیده در حوزه ادبیات تطبیقی داریم که نشان می دهد ، نوع نگاه جامعه ما به مهاجران باید عوض گردد؛ افرادی که از کردستان عراق، عراق و افغانستان به ایران مهاجرت نموده اند، اکنون در خارج از کشور آثار ارزشمندی را فراوری می نمایند. برای نمونه در روند داوری ها به یک کتاب برخوردیم که عمده داوران به آن امتیاز بالای 95 را ارائه نموده اند. اثری به زبان فرانسه که نویسنده آن ساکن آلمان بود.

دبیرجایزه جهانی گفت: زمانی که با او تماس گرفتم متوجه شدم به خوبی به فارسی سخن می گوید، از او پرسیدم چگونه با فارسی آشنا شده ای؟ گفت: من در دوران کودکی در جریان بمباران کردستان عراق توسط صدام آواره شده و به ایران آمدم، در اردوگاه های آوارگان در ایران نخستین بار فارسی را یاد گرفتم و آموزش رسمی را در مدارس ایران طی کردم. پس از آن به وسیله سازمان ملل به اروپا مهاجرت کردم و اکنون خود را به مدیون ایران می دانم. این فرد زبان های متعددی از زبان های زنده گرفته تا زبان های باستان را تسلط داشت و به گفته خود به دلیل علاقه اش به ایران در حوزه ادبیات تطبیقی فعالیت می کرد که از جمله برگزیدگان این دوره است.

وی ادامه داد: همچنین ما پژوهشگران افغان ساکن آلمان بسیار داریم که آثار متعددی را منتشر نموده است، اما ما عموماً مهاجران را به عنوان طبقه کارگر نگاه می کنیم، اگر مقداری نگاه ها را عوض کنیم، خواهیم دید که چه ظرفیت نهفته ای در این زمینه وجود دارد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3205

به "در حوزه مطالعات اسلام شناسی شرق آسیا کارشناس متخصص نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حوزه مطالعات اسلام شناسی شرق آسیا کارشناس متخصص نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید