خبرنگاران بانوان میبد سهم زیادی در توسعه هنر زیلوبافی دارند

به گزارش دَبی بلاگ، یزد- خبرنگاران - رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی با تجلیل از بافت زیلو توسط بانوان میبد همراه با فرزندانشان گفتد: در زمان ارزیابی این هنر(1397) برای انتخاب این شهر به عنوان شهر جهانی زیلو ، بیشتر آقایان به بافت زیلو مشغول بودند و الان بانوان جوان با کوشش و جدیتی که دارند، سهم بیشتری در توسعه ، پیشرفت و رونق این هنر اصیل ایرانی کسب نموده اند.

خبرنگاران بانوان میبد سهم زیادی در توسعه هنر زیلوبافی دارند

غدا هیجاوی دوشنبه شب در مراسم اختتامیه اولین نمایشگاه منطقه ای صنایع دستی و جشنواره طرح و نقش زیلو در میبد اضافه نمود: امروز، برای من مملو از حوادث و اتفاق های خوب مانند افتتاحیه 2 کارگاه زیلوبافی در میبد بود که موجب خوشحالی است بعد از ثبت این شهر به عنوان شهر دنیای زیلو این اتفاق مهم اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: فعالیت ها و کارهای زیادی بعد از گذشت چند ماه از انتخاب میبد به عنوان شهر دنیای زیلو انجام شد، نسل جدید نیز علاقه مند به یادگیری و مطالعه در خصوص زیلوست که این رویداد خوبی است.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای دنیای صنایع دستی در ادامه آموزش زیلو به بچه ها را از دوران کودکی مهم دانست و اضافه نمود: اینکه شما با علاقه کار می کنید، می توانید خالق هنرهای خوبی باشید و طرح ها و کارهای جدیدی را ارائه دهید.

وی همچنین دیدار با هنرمندان زیلو را به عنوان یک خاطره خوب برای خود یاد کرد و با اظهار خوشحالی از حضور مادران به همراه فرزندانشان رفتار میبدی ها را نشانه علا قه مندی آنها به هنر زیلوبافی دانست.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما یزدی ها با نگاه به زیلو احساس هویت می کنیم، هویتی که از سال ها پیش به وجود آمده است، چون ما زیلوهایی داریم که قدمت بافت آنها به 800 سال پیش می رسد.

کمال دهقانی فیروز آبادی، تاکید نمود: ریشه صنعت زیلوبافی را باید در تاریخ جست و جو کرد، چون نسل به نسل از پدر به پسر هنر زیلوبافی انتقال یافت و به ما رسید، باید به دنبال آن باشیم که این هنر در دنیای مدرن کنار گذاشته نشود و جالب هم هست که در دنیا به این هنر هم توجه دارند.

وی در ادامه با تشکر از دست اندرکاران حوزه زیلو از کسانی که به شکل علمی در توسعه این هنر همت و کوشش دارند، گفت: بار اصلی به دوش هنرمندان هست، وظیفه داریم متواضعانه به آنها یاری کنم.

همچنین فرماندار میبد در این مراسم از ارائه پنج میلیارد ریال تسهیلات با سود چهار درصد برای احیای هنر زیلوبافی در این شهرستان اطلاع داد و انجام فعالیت ها در حوزه زیلو را ستود.

شهردار میبد نیز گفت: نهاد شهرداری ها وظیفه دارد جریان سازی فرهنگی در حمایت از فعالیت های اجتماعی را با فراهم کردن فضا و بهسازی بافت شهری و معرفی هنرهای دستی و …یاری کند.

علیرضا نقوی در ادامه فعالیت در حوزه زیلو را ستود و اظهار امیدواری کرد که با حمایت مسئولین چراغ زیلو هر روز نورانی تر و رو به فراموشی نرود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری میبد نیز با برشمردن فعالیت های اجرا شده برای برگزاری نمایشگاه از دست اندرکاران آن، جشنواره طرح و نقش زیلو و نیز کسانی که در این حوزه فعالیت و کوشش دارند تشکر کرد.

علیرضا ابوالحسنی با اشاره به برگزاری کارگروه های زیلو بعد از انتخاب میبد به عنوان شهر دنیای زیلو تاکید نمود: فعالیت های مرتبط به توسعه این هنر با تصویب مصوبه ها و پیگیری و اجرای آن دنبال می شودد.

مسئول خوشه زیلو میبد با اشاره به روند انجام فعالیت ها در این ارتباط یادآور شد: زیلو بافان باید با هم همکاری داشته باشند و کسب و کار زیلو را گسترش دهند.

در این مراسم لوح تجلیل و یادبود به هنرمندان و فعالان حوزه زیلو اهدا شد.

مرکز شهرستان 104 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان واقع شده است.

9934 / ‬ 2047/

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 1380

به "خبرنگاران بانوان میبد سهم زیادی در توسعه هنر زیلوبافی دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بانوان میبد سهم زیادی در توسعه هنر زیلوبافی دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید