جزیره آختامار؛طبیت بی نظیر شهر وان ترکیه

به گزارش دَبی بلاگ، این جزیره در دریاچه بسیار زیبای وان واقع شده است که وسعت آن700 متر است. جزیره آختامار فاصله 41 کیلومتری از شهر وان دارد و در غرب این شهر زیبا واقع شده است.

جزیره آختامار؛طبیت بی نظیر شهر وان ترکیه

فاصله این جزیره تا ساحل نیز 3 کیلومتر است. در واقع دلیل نامگذاری جزیره آختامار مربوط به یک داستان بسیار قدیمی و افسانه ای می شود. جزیره آختامار آنقدر جذاب است که ارزشش را دارد پس از خرید بلیط هواپیما وان و سفر به این شهر، حتما به آن هم سر بزنید.

داستانی که یک شاهزاده به نام تامارا (Tamara) در آن جزیره می زیست و عاشق یک فرد غیر اشراف زاده شده بود. پسر جوان و عاشقِ شاهزاده، هر شب توسط نور فانوسی که معشوقه اش به سمت او می گرفت راه را پیدا کرده و شناکنان خودش را از ساحل به سمت جزیره و به دیدار شاهزاده می رساند و این دیدارهای عاشقانه همچنان ادامه داشت تا زمانی که پدر شاهزاده متوجه این قضیه شده و یک شب فانوس دخترش را می شکند و پسرک را داخل دریاچه به حال خود رها می کند. پسرک بعد از گم کردن راهش در دریاچه غرق می شود و آخرین کلامی که از زبانش جاری می شود آخ تامارا (oh Tamara) بوده که همین نام روی جزیره باقی می ماند و بعدها به آختمار (Akdamar) تغیر پیدا می کند.

چرا بازدید از جزیره آختامار پیشنهاد می شود؟

طبیعت بکری که در جزیره آختامار وجود دارد بسیار بی بدیل و منحصربه فرد است و اگر خودتان از نزدیک آن را مشاهده کنید متوجه خواهید شد که چرا این مکان یکی از جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی وان است که باید از آن دیدن کرد.زیبایی های بی حدومرز این جزیره و دریاچه ای نزدیک آن چشم هر بازدید کننده ای را مجذوب خود می کند. برای اینکه بخواهید به جزیره برسید باید از قایق هایی که در ساحل دریاچه وجود دارند استفاده کرده و راستا 3 کیلومتری را تا آنجا طی کنید.

هوای این دریاچه به قدری پاک بوده و در آن اکسیژن خالص وجود دارد که با یک نفس عمیق احساس خواهید کرد که جانِ تازه ای گرفته اید. با اینکه فاصله میان دریاچه و جزیره بسیار کم است اما چشم انداز آن به قدری تماشایی و جذاب است که آرزو خواهید کرد کاش راستاتان طولانی تر بوده و می توانستید بیشتر در قایق مانده و مناظر شگفت انگیز اطراف را تماشا کنید. پیشنهاد می کنیم پیش از سفر به وان، راهنمای سفر به وان را مطالعه کنید.

کلیسای صلیب مقدس

یکی دیگر از زیباترین جاذبه های جزیره آختامار کلیسای بسیار قدیمی و کهن به نام کلیسای صلیب مقدس است. این کلیسا در زمان امپراتوری ارامنه و به دستور پادشاه آن زمان یعنی گاگیک یکم واسپوراکان بنا شد. گفته می شود این بنا در سال 915 تا 921 میلادی، توسط معماری به نام مانوئل به طور بسیار استادانه ای ساخته شده است. نمای این کلیسا شامل سنگ های بسیار زیبایی می شود که رنگ های منحصربه فردی دارند.

فضای داخلی کلیسا نیز بسیار جذاب بوده و روی دیوارها نقش ها و طرح های بسیار کهنی رسم شده اند که به نظر می رسد بعد از یک دوره طرح های دیگری روی نقاشی های قبلی کشیده شده اند. مورخان و باستان شناسان این طراحی ها را به داستان های کتاب های مقدس انجیل و تورات ربط می دهند.

نمایشگاه عکاسی

در داخل این کلیسا یک بخش مخصوص مربوط به عکس هایی بسیار زیبا وجود دارد که توسط یک عکاس بسیار ماهر و باتجربه به نام عزت کریبار (İzzet Keribar) گرفته شده است. این عکس های زیبا از نقاشی ها و طرح های روی دیوار و بناهای کلیسای صلیب مقدس به تصویر کشیده شده است که هنگام تماشا کردن آن ها پی خواهید برد که این عکاس 84 ساله چقدر زاویه دید متفاوت و زیبایی به جهان پیرامونش داشته است. حتم داریم بعد از تماشای تصاویر بسیار هنرمندانه این عکاس مجددا با دقت بیشتری فضای اطراف کلیسا و نقاط مختلف آن را بررسی خواهید کرد و شاید هم وسوسه شوید که به سبک عزت کریبار با دوربین خودتان از کلیسای صلیب مقدس عکاسی کنید.

عینک واقعیت مجازی

در بخش دیگر این کلیسا یک عینک واقعیت مجازی شما را به یک سیر هیجان انگیز در پیرامون دریاچه و کلیسا و جزیره زیبای آختامار خواهد برد. توسط این عینک قادر خواهید بود نمای بسیار زیبایی که از زوایای مختلف دریاچه، جزیره آختامار و همچنین کلیسا گرفته شده است را تماشا کرده و از دیدن آن نهایت لذت را ببرید. در بیشتر موارد بنا به دلایل مختلفی ممکن است متوجه بسیاری از جزئیات جهانی اطرافمان نشویم و اگر کسی بتواند از زاویه دید کاملا متفاوت تری جهان پیرامونمان را به ما نشان بدهد بدون شک هم شگفت زده خواهیم شد و هم سعی خواهیم کرد با دقت بیشتری به جزیئات جهان اطرافمان نگاه کنیم. این عینک واقعیت مجازی چنین فرصتی را در اختیار ما قرار می دهد که علاوه بر دریافت اطلاعات بیشتر راجع به این دریاچه و جزیره، بیشتر و بهتر با کلیسای صلیب مقدس آشنا شویم.

چگونه به جزیره آختامار برویم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این جزیره در 3 کیلومتری ساحل دریاچه وان قرار گرفته است و در آنجا قایق های مسافربری متعددی منتظر گردشگران هستند تا آن ها را به جزیره منتقل کنند. پس در وهله اول پس از تهیه بلیط هواپیما و سفر به ترکیه شما باید سراغ دریاچه وان رفته و از آنجا سوار قایق های مسافربری شده و سپس از جزیره زیبای آختامار و کلیسای صلیب مقدس دیدن کنید.

جزیره آکدامار یا آختامار آنقدر زیباست که پای ثابت هر برنامه سفر وان است.

در نزدیکی جزیره آختامار از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

منطقه ساحلی ایشکیرت لیمانی: 6 کیلومتر

کمپینگ ساحلی: 6 کیلومتر

آرامگاه سلجوقی گواش: 9 کیلومتر

اسکله آختامار: 18 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی جزیره آختامار برای اقامت وجود دارد؟

هتل گزگینفست وان: 1 کیلومتر

هتل آهتامارا: 3 کیلومتر

اقامتگاه کیزیلای گنچلیک: 17 کیلومتر

اقامتگاه دی اس آی گواس: 17 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به جزیره آختامار هستند؟

رستوران آکدامار آلابالیک تسیسی: 4 کیلومتر

رستوران دوملوپینار کاوورما: 10 کیلومتر

رستوران آکدامار ایسکلسی گرند دنیز: 11 کیلومتر

رستوران گواش اِت لوکانتاسی: 12 کلیومتر

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 17324

به "جزیره آختامار؛طبیت بی نظیر شهر وان ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره آختامار؛طبیت بی نظیر شهر وان ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید