اهدای خون در روزهای کرونایی بی خطر است

به گزارش دَبی بلاگ، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ویروس کرونا به وسیله اهدای خون قابل انتقال نیست و بنابراین اهدای خون حتی در روزهای شیوع ویروس عملی بی خطر و مطمئن تلقی می گردد.

اهدای خون در روزهای کرونایی بی خطر است

به گزارش خبرنگاران، بشیر حاجی بیگی روز آدینه در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: تا کنون هیچ سندی مبنی بر اینکه ویروس کرونا به وسیله خون منتقل می گردد وجود ندارد، بنابراین ویروس کرونا به وسیله خون انتقال نمی یابد.

وی ادامه داد: مردم بخصوص اهدا نمایندگان خون توجه داشته باشند که ویروس کرونا به وسیله ترشحات بینی، بزاق و ترشحات تنفسی انتقال می یابد و مردم در این زمینه اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت نمایند و بخصوص شستشوی دست ها با آب صابون و ضد عفونی کردن آنها و رعایت فاصله با یکدیگر و به ویژه افراد بیمار را به طور جدی رعایت نمایند.

حاجی بیگی اضافه کرد: نکته دیگر که مردم و بخصوص اهدانمایندگان خون باید مورد توجه قرار دهند این است که در کیت های تشخیصی برای کرونا از ترشحات بزاق و بینی فرد مشکوک به کرونا استفاده می گردد و این کیت تشخیصی هیچ ربطی به خون ندارد.

مراکز انتقال خون امن است

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران تشابهی با مراکز درمانی ندارند و میزبان داوطلبان اهدای خون هستند که در گروه سالم ترین اقشار جامعه جای گرفته اند از این رو خطر ابتلا به بیماری کووید 19 در مراکز اهدای خون بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: این سازمان از بدو تاسیس تا به امروز سازمانی متفاوت با دیگر مراکز بهداشتی و درمانی در سطح کشور بود و سازمان انتقال خون ایران و مراکز اهدای خون وابسته به این سازمان در سراسرکشور نه تنها میزبان بیماران نیست، بلکه همواره پذیرای سالمترین اقشار جامعه است.

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: انتقال خون نهادی موثر در تبیین و نهادینه سازی فرهنگ سلامت است و اهدانمایندگان خون از سالم ترین اقشار جامعه هستند که از فرهنگ خودمراقبتی مطلع بوده و خود را از رفتارهای پرخطر دور نگه می دارند.

وی تاکید نمود: مراکز درمانی در ایران شامل مراکز بهداشت شهری و روستایی، درمانگاه ها، پلی کلینیک ها و مطب های پزشکان، واحد های پاراکلینیکی همچون آزمایشگاه ها، رادیولوژی، فیزیوتراپی ها و داروخانه ها و همچنین بیمارستان ها شامل محلی، تخصصی، فوق تخصصی یا مجتمع های بیمارستانی است و غالب مراجعه نمایندگان اصلی به این مراکز را بیماران تشکیل می دهند و افراد سالم که هریک به نحوی برای دریافت خدمت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می نمایند درصد کمتری از آمار مراجعان روزانه را شامل می شوند.

حاجی بیگی توضیح داد: در شرایط فعلی نیز که کشور با شیوع ویروس کرونا روبرو است سازمان انتقال خون بازهم از امن ترین و کم خطر ترین اماکن نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اما هموطنان نوعدوست که در همه شرایط یاری گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده های خون مورد احتیاج بیماران احتیاجمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نگردد که اهدای خون را فراموش نمایند، مردم توجه داشته باشند که احتیاج به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران احتیاجمند به خون را فراموش ننمایند و به یاری این بیماران بشتابند.

وی تاکید نمود: اهدا نمایندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت دنیای و سازمان های انتقال خون دنیا، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می نماید و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز درکشور در حال حاضر و همین طور همواره، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا نمایندگان با اطمینان خاطر خون اهدا نمایند.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 14847

به "اهدای خون در روزهای کرونایی بی خطر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهدای خون در روزهای کرونایی بی خطر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید