اختلافات ریاض و تهران متراکم و گاهی شخصی است

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران: وزیر خارجه عمان گفت که اختلافات میان ریاض و تهران متراکم شده، بعضی از این اختلافات شخصی است و ارتباطی با منافع اساسی کشورها ندارد.

اختلافات ریاض و تهران متراکم و گاهی شخصی است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در بخش دوم مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الحیات که امروز منتشر شد در خصوص بعضی شایعات در زمینه وساطت عمان میان ریاض و تهران گفت: به اعتقاد من این روند احتیاج به وساطت ندارد.

وی ادامه داد: وساطت به این معنی است که تو مانند یک دلال در بازار عمل کنی، این کار باید در راستای یک نظام معقول از تمام طرف ها باشد، این روند در صورتی که همه به صندلی تو پی برده باشند، درست است، اما تو نمی توانی دلالی باشی که حرف ها را از این طرف به آن طرف ببری. البته اولویت ما این است که منطقه در حالت توافق و ثبات بین دولت ها باشد.

یوسف بن علوی در بیان دیدگاه خود در خصوص اختلافات ایران و عربستان گفت: این سؤال مطرح است: آیا از هر دو طرف آمادگی برای حل اختلافات وجود دارد؟ وی گفت که اختلافات میان دو طرف متراکم شده، بعضی از این اختلافات شخصی است و ارتباطی با منافع اساسی کشورها ندارد.

وزیر خارجه عمان در خصوص مناسبات ریاض و مسقط نیز نظر داده گفت که این مناسبات برادرانه و محبت آمیز و با اعتماد زیاد است، البته اختلاف نظرهایی نیز در دیدگاه های طرفین در زمینه ایجاد اتحادیه وجود دارد.

وی وجود بحران مخفی بین دو کشور را رد نموده گفت: عده ای سعی کردند از دیدگاه های ما در خصوص اتحادیه سوء برداشت و برای رسیدن به اهداف خود کوشش کند و بین ما شکاف ایجاد نمایند، اما این موضوع غیرممکن است.

بن علوی در پاسخ به سؤال جهت دار الحیات در خصوص اینکه آیا روی باز عمان به ایران باعث نگرانی کشورهای برادر در شورای همکاری نمی گردد، گفت: ما و ایران کشورهای همسایه هستیم، کویت، عربستان، قطر، بحرین و امارات نیز این گونه هستند. منافع مادی بین ما و ایرانی ها از نظر تجاری و سرمایه گذاری حتی کمتر از کشورهای دیگر است، البته از جنبه سیاسی ما بیشترین روابط را داریم چرا که عمق تاریخی بین ایران و عمان همیشه در کش و قوس بوده است. این نهالی است که همه ما باید از آن استفاده کنیم و به همین علت ما به دنبال استفاده از این روابط هستیم. ایران کشوری بزرگ است و ما باید برای منافع خود به این نکته توجه کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماتیک عمان در خصوص اقدام بعضی رژیم های عربی در خارج کردن سفرای خود از قطر گفت که نه این اقدام را تأیید و نه آن را رد می نماید، بن علوی البته گفت که در سیاست ها و مناسبات این کشور باید روی محور گفت وگوها تأکید گردد و وجود سفارتخانه ها نیز برای این منظور است.

ر

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 2254

به "اختلافات ریاض و تهران متراکم و گاهی شخصی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات ریاض و تهران متراکم و گاهی شخصی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید