آقا سامیار عصبانی رهاسازی شد، کشتار فک ها در گیلان ادامه دارد

به گزارش دَبی بلاگ، خبرنگاران، گروه استان ها - زهرا بهرامی: فُک خزری یکی از پستانداران کمیاب آبزی جهان و یگانه پستاندار دریای خزر است که در دهه های اخیر به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و همچنین کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین المللی است.

آقا سامیار عصبانی رهاسازی شد، کشتار فک ها در گیلان ادامه دارد

لنی هارت یک مرکز خیریه در هلند است که حدود نیم قرن برای حمایت فک کارنموده و همچنان در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان، کره جنوبی و کانادا برای حفاظت از گونه های مختلف فک فعالیت می نماید.

حدود 10 سال پیش (2008 میلادی) مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر لنی هارت در جزیره آشوراده زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست، شیلات و ماهیان خاویاری راه اندازی شد و پس از 10 سال همچنان با یاری های مردم هلند اداره می گردد.

صبح یکشنبه هفته جاری یک فُک نَر که ماهیگیران میانکاله اسمش را سامیار نهادند در تور ماهیگیران خاویاری گیر افتاد و ساعاتی بعد، پس از انجام نمونه برداری های لازم و پلاک گذاری در میانکاله رهاسازی شد.

رهاسازی این فک خزری نر بهانه ای شد تا با امیر صیاد شیرازی، مسئول مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر لنی هارت در جزیره آشوراده که به عنوان حامی یگانه پستاندار خزر، کارش را با مرکز هلندی به صورت تخصصی بر روی فُک خزری شروع نموده است، به تبادل نظر بنشینیم.

مسئول مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر لنی هارت به خبرنگاران اظهار کرد: ساعت 8.5 صبح یکشنبه بود که یکی از ماهیگیران با ماهیان خاویاری استان گلستان تماس می گیرد و اعلام می نماید که یک فک در تور ماهیگیریش در میانکاله گیر افتاده است و با گروه امداد از آشوراده به میانکاله رفتیم.

فک نر عصبانی بود

امیر صیاد شیرازی ادامه داد: وقتی به میانکاله رسیدیم ماهیگیران فک را از تور درآورده و به قایق انتقال داده بودند اما حیوان به شدت خشن و عصبانی بود و همه چیز را گاز می گرفت؛ لبش خونی بود اما چیز خاصی نبود و یک خراش کوچک روی لبش ایجاد شده بود.

وی با اشاره به این که این فک نر پنج یا 6 ساله بود، در پاسخ به این سوال که افتادن در تور علت عصبانیت فک بود، گفت: نه صرفا به خاطر افتادن در تور نبود، شخصیت فک ها باهم متفاوت است یکی آرام است و خیلی زود با این که در یک محیط بسته که انسان ها در کنارش هستند، کنار می آید و یکی هم مثل این فک نر بی طاقت است.

وی اضافه نمود: این فک آنقدر عصبانی بود که حتی حوله ای را که می خواستم با آن حیوان را بگیرم پاره کرد و مجبور شدم لباس یکبار مصرفم را درآورده و حیوان را با آن بگیرم.

مسئول مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر لنی هارت با بیان این که با وجود عصبانیت بالاخره فک را معاینه کردیم و خوشبختانه سالم بود و وزن خوبی داشت، اضافه نمود: پس از پلاک گذاری و نمونه برداری چون هوا ابری بود و تا چند روز آینده دریا طوفانی است همان روز با یاری ماهیگیران فک را کمی با فاصله از تورها، رهاسازی کردیم تا اگر گروهی آمده باشند بتواند گروهش را پیدا کند.

وی با یادآوری این که ماهیگیران اسم این فک نر را سامیار گذاشتند، به فلسفه نامگذاری فک ها اشاره و توضیح داد: از حدود دو سال و نیم قبل از ماهیگیران خواهش کردیم کسی که فک را نجات می دهد پس از این که جنسیت حیوان تعیین شد، برایش اسم انتخاب کند؛ آن موقع می خواستیم با نامگذاری، فک در ذهن ماهیگیران بماند اما حالا آن ها بیشتر از ما اشتیاق و علاقه دارند و اگر ما فراموش کنیم یادآوری می نمایند که روی حیوان اسم نگذاشته ایم.

صیاد شیرازی ادامه داد: به نظر می رسد کار جالبی بوده و احساس ماهیگیران هم درگیر شده؛ ماهیگیران اسم خودشان و یا فرزندانشان را روی فک ها می گذارند.

وی به موضوع فرهنگسازی برای حمایت از فک ها در بین ماهیگیران و اهالی بومی منطقه هم اشاره نمود و گفت: تا به حال به دلیل کمبود نیرو و بودجه، آموزش ها بیشتر در استان گلستان و نیمه شرقی استان مازندران متمرکز شد اما سال جاری در بحث آموزش نگاه ویژه ای به ماهیگیرانی که در حوزه خاویاری کار می نمایند، خواهیم داشت.

وی با اشاره به این که 90 درصد فک ها در تور ماهیگیران خاویاری گیر می افتند، بیان نمود: تور ماهیگیران خاویاری بزرگ است و سر فک ها در تور گیر می نماید و وقتی حیوان کوشش می نماید سر خود را از تور خارج کند، تور دورش می پیچد.

به گفته صیادشیرازی تور ماهیگیران پَره (سفید و کفال و ...) تورهایی با سوراخ های کوچک است و صید هم کاسه ای است و اگر حیوان در کاسه گیر کند می تواند از روی آن فرار کند و به همین دلیل زیاد در تورهای پره گیر نمی نمایند.

وی اضافه نمود: سال جاری برنامه داریم از مهرماه آموزش های ویژه ای را برای تمام ماهیگیران سه استان (گیلان، مازندران و گلستان) شروع کنیم به ویژه در گیلان که خیلی کار نکردیم و عقب هستیم و البته تلفات فک ها در این استان هم کم نیست.

ماهیگیران گیلانی فک ها را با چوب دستی می زنند

مسئول مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر لنی هارت با اشاره به این که هنوز کشتار فک ها در استان گیلان ادامه دارد و ماهیگیران این استان با چوب دستی و نیزه این حیوانات را می زنند، تاکید نمود: به همین دلیل سال جاری باید وقت بگذاریم و گیلان را تحت پوشش قرار داده و فعالیت ها را گسترش دهیم.

وی با بیان این که سال جاری بنا داریم از بین داوطلبان ثبت نام نموده در هر استان چهار یا پنج نفر را به طور حرفه ای آموزش دهیم تا بتوانند به طور حرفه ای هم کار امداد و نجات و هم آموزش را انجام دهند، توضیح داد: از اول مهر که فصل صید شروع می گردد باید دوره های آموزشی را برگزار کنیم چراکه آموزش ها باید عملی بوده و فک باشد تا بتوانیم در کنار امداد و نجات، درمان فک ها را هم به افراد داوطلب آموزش دهیم.

صیاد شیرازی با یادآوری این که ثبت نام از داوطلبان برای شرکت در دوره های آموزشی از سال گذشته شروع شده، گفت: تاکنون در هر استان شاقتصادی حدود 25 تا 30 نفر ثبت نام نموده اند و تا قبل از مهر کار دسته بندی داوطلبان با توجه به علاقه و میزان آشنایی آن ها با فعالیت های ما در حوزه آموزش، پژوهش، پایش و امداد و نجات و ... انجام می گردد.

وی با بیان این که تعداد افراد حرفه ای و آموزش دیده به ویژه در استان گیلان بسیار اندک هستند، اضافه نمود: هرچند تمام توانمان را گذاشته تا بتوانیم حامی اقتصادی و اسپانسر داخلی پیدا کنیم تا برای آموزش دهندگان حداقل دستمزدی درنظر بگیریم اما متاسفانه هنوز میسر نشده و همچنان با کمبود بودجه روبرو هستیم.

مسئول مرکز درمانی تحقیقاتی فُک خزر لنی هارت با تاکید بر این که افرادی که به گروه ما ملحق می شوند باید واقعا عاشق و دوستدار طبیعت باشند تا بتوانند در کنار ما دوام بیاوردند، اضافه نمود: کوشش داریم تعداد آموزش دیده ها را افزایش دهیم تا در این دوره های آموزشی هم علاقمندان را شناسایی کنیم و هم بتوانیم در مواقع ضروری از آن ها یاری بگیریم.

وی همچنین به یک دغدغه بین المللی در حوزه حمایت از یگانه پستاندار خزر اشاره و توضیح داد: کمپینی را در حمایت از فک های خزری راه انداختیم و با جمع آوری بیش از 100 هزار امضاء، شکار فک در روسیه به مدت یکسال ممنوع شد و این کمپین همچنان فعال است تا قبل از انتها سال 2018 (یکسال ممنوعیت) با جمع آوری بیش از 500 هزار تا یک میلیون امضاء، مجوز شکار به طور دائمی در روسیه از بین برود.

صیاد شیرازی با یادآوری این که تاکنون حدود 150 هزار نفر در این کمپین امضاء خود را به ثبت رسانده اند، اعلام نمود: این کمپین در اینستاگرام فعال است و هم اکنون به یاری مردم احتیاج داریم تا بتوانیم تعداد امضاء الکترونیک برای ممنوعیت شکار در روسیه را افزایش دهیم.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

kurdeblog.ir: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dabiblog.ir شناسه مطلب: 3538

به "آقا سامیار عصبانی رهاسازی شد، کشتار فک ها در گیلان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آقا سامیار عصبانی رهاسازی شد، کشتار فک ها در گیلان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید